Calibra moest Opel van stoffig imago afhelpen

Calibra moest Opel van stoffig imago afhelpen
De Calibra is een sportief gelijnde coupé van Opel die in de jaren ‘90 het Duitse automerk af moet helpen van zijn stoffige imago. In 1989 wordt de auto geïntroduceerd op de IAA in Frankfurt als opvolger van de Manta. In de acht jaar dat de Calibra in productie is worden er 238.647 stuks geproduceerd. In de zomer van 1997 rolt het laatste exemplaar van de band. Er komt op dat moment geen tweede generatie van de Calibra.

De Calibra biedt in tegenstelling tot de gangbare coupés van zijn tijd veel ruimte voor passagiers en bagage. Als basis dient het platform van de in 1989 geïntroduceerde Vectra. De auto heeft een cw-waarde van 0.26, wat voor 1990 erg laag was. Ook vandaag de dag is dit een erg lage waarde. Vanaf de lancering werd de auto standaard uitgerust met stuurbekrachtiging en ABS en is vanaf 1994 leverbaar met airbags. Vierwielaandrijving was optioneel leverbaar. De Calibra is bij de introductie leverbaar met de tweeliter motoren die ook al in de Kadett GSi geleverd worden. De basismotor is de 115 pk sterke 2,0-liter blok met 2 kleppen per cilinder (C20NE). Daarnaast is er de 2.0i 16V (C20XE) met 150 pk. Deze motor brengt de Calibra in 8,3 seconden van 0 naar 100 km/h. Vanaf 1992 wordt de Calibra leverbaar met een tweeliter turbomotor met 204 pk, die standaard vierwielaangedreven is en zes versnellingen heeft. Deze uitvoering heeft een topsnelheid van 245 km/h. In 1994 wordt de C20XE vervangen door de nieuwe 2.0 16V Ecotec (X20XEV). De laatste motor die in de Calibra leverbaar is, is de 2,5 liter V6 (C25XE) met 170 pk.

De Calibra wordt in 1997 niet vervangen door een volgende generatie en tot op heden is Opel nog niet met een waardige vervanger op de markt gekomen.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de Opel Calibra op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 27 september 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn