Ford Sierra ondergaat aankoopcontrole bij Carrec Technocenter

Ford Sierra ondergaat aankoopcontrole bij Carrec Technocenter
Inmiddels hebben we 1.600 kilometer met onze nieuwe redactieauto afgelegd. De Ford Sierra 2.0i Special uit 1989 komt weer tot leven na minimaal twee jaar stil te hebben gestaan. Zoals jullie hebben kunnen lezen is de Sierra direct na aflevering naar de Ford-dealer gebracht voor het nodige onderhoud. Daar heeft de auto zo’n twee weken doorgebracht omdat niet alle onderdelen direct op voorraad waren. Naar sommige items moet 26 jaar na zijn geboorte flink gezocht worden, andere delen zijn juist weer in een mum van tijd gevonden. Gelukkig kunnen de Ford-dealers digitaal bij elkaar in het magazijn kijken waardoor onze Sierra nu is voorzien van onderdelen uit alle uithoeken van het land.

Inmiddels rijdt de auto weer als een speer. Omdat de techniek 78.000 kilometer lang waarschijnlijk nog nooit op zijn falie heeft gekregen, doen we het zelf voorlopig ook nog rustig aan. Dat dat loont aan de pomp mag duidelijk zijn. Tot nu toe zijn er alleen lange afstanden afgelegd met een maximum van 130 km/h, maar meestal wijst de tellernaald zo’n 100 à 110 km/h aan. Het verbruik ligt op een ruime 1 op 14 en met een tankinhoud van 60 liter geeft dat toch een flinke actieradius van een kleine 800 kilometer. Binnenkort wordt de hardyschijf van de cardanas nog vervangen. Via Ford was deze niet los leverbaar, maar Ford Wensveen heeft er via via een op de kop getikt.

Als kers op de taart hebben we het succesnummer van Ford uit de jaren tachtig bij Carrec Technocenter in Soesterberg geparkeerd. Keurig centraal in Nederland gelegen een uitstekend toevluchtsoord voor het uitvoeren van een aankoopcontrole. Bedrijfsleider Guido van der Spek is al even verrast over de komst van de Sierra als specialist Steven. Na een uitgebreide proefrit duikt Steven onder de auto en noteert al snel dat er lichte speling zit op de kruiskoppeling in de stang tussen stuur en stuurhuis. Dat verklaart het lichte trillen bij lage snelheden en afremmen. Duidelijk zichtbaar is dat de motor bij het kleppendeksel, de voorste krukaskeerring en het distributiedeksel olie lekt. Iets om in de gaten te houden.

Ondanks dat onze Sierra bij zijn zorgzame eerste eigenaar altijd binnen heeft geslapen, vertonen het onderstel en de randen van de carrosserie beginnende roestsporen. Steven adviseert om een keer flink met tectyl aan de slag te gaan om erger te voorkomen. De Sierra is beroemd om zijn comfortabel afgestemde onderstel met schokdempers als fietspompen, maar het exemplaar rechtsachter lekt op dit moment. Ook het differentieel laat via de aftapplug wat vettigheid los. Als laatste twee puntjes worden de licht aanlopende achterremmen en de slappe gasdempers van de achterklep nog genoteerd.

Dat de Sierra niet helemaal 100% zou zijn, was wellicht ook niet te verwachten. Desondanks krijgen we een pluim voor de auto. Zeker zoals de XR-25-PF erbij staat zie je ze niet vaak meer rijden. We hebben van diverse bewonderaars dan ook al veel lovende commentaren gekregen. Na de aankoopcontrole bij Carrec Technocenter zijn we weer wat wijzer geworden over de staat van onze steun en toeverlaat.
Dit artikel is gepubliceerd op 1 oktober 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn