Pure roadster met betrouwbare techniek

Pure roadster met betrouwbare techniek
Wat gaat de tijd toch snel, de eerste Honda’s S2000 mogen zich ook al youngtimer noemen. Geen enkele roadster wist zijn bestuurder begin deze eeuw zoveel rijplezier te geven als deze Japanner. Wellicht op de Mazda MX-5 na, maar die auto was kleiner, lichter en goedkoper. In totaal zijn er tussen juli 1999 en juni 2009 zo’n 110.000 exemplaren gebouwd en de techniek is niet bang voor hoge kilometerstanden. Goede vooruitzichten dus als je zoekt naar een geschikte S2000.

Onder leiding van ingenieur Shigeru Uehara, die ook voor de NSX verantwoordelijk was, werd er bij Honda gewerkt aan een roadster met achterwielaandrijving en de motor in lengterichting achter de vooras. Het moest een auto worden in de geest van de vroegere S600 en S800. Op de Tokyo Motor Show in 1995 stond het eerste prototype met de naam SSM (Sports Study Model) op het podium. Net als de NSX had het studiemodel een zelfdragende lichtmetalen carrosserie. Onder de motorkap monteerde Honda een 2,0-liter viercilinder VTEC-motor met 200 pk en een sequentiele vijftraps automaat die afgeleid was van het F-matic-System uit de NSX. De gouden kleur van de SSM herinnerde aan de eerste Honda Formule 1-auto uit 1963.

Op diverse autoshows zijn in de jaren na 1995 steeds verder ontwikkelde versies van de SSM getoond, tot dat in januari 1999 op de Detroit Motor Show de 4,14 meter lange en 1.220 kilo zware S2000 (modelcode AF1) in zijn uiteindelijke productievorm stond te glimmen. Dat de S2000 bij het publiek in de smaak viel blijkt wel uit het feit dat hij een paar maanden later in Genève werd gekozen tot Cabrio van het Jaar 1999. Honda zou Honda niet zijn als het zijn technische zaakjes op orde had. Het karakter van de atmosferische en zeer betrouwbare F20C-motor was voor een groot deel verantwoordelijk voor het rijplezier. Hoge kilometerstanden zijn geen probleem als je het onderhoud niet laat versloffen. Toeren maken wil deze machine en veel ook, maximaal 9.000. Pas bij 8.300 toeren per minuut komt het maximale vermogen van 240 pk vrij en het koppel van 208 Nm piekt bij 7.500 toeren. Maar liefst vijf keer achter elkaar is de motor van de S2000 in de klasse van 1,8- tot 2,0-liter gekozen tot International Engine of the Year.

Naast het VTEC-systeem (variable valve timing and lift electronic control) met twee nokkenasprofielen heeft het F20C-blok titanium zuigers en cilinderbussen die gemaakt zijn van extra sterk en licht materiaal. Een Duits vakblad heeft de S2000 getest met diverse soorten benzine met als resultaat dat het vermogen op 92, 95 en 98 octaan zo goed als gelijk bleef. Dat geeft wel aan hoe Honda zijn best heeft gedaan op deze motor. Voor een topsnelheid van 241 km/h en een acceleratie van 0-100 km/h in 6,2 seconden hoeft de roadster zich dan ook niet te schamen. In Japan is medio 2000 de S2000 Type V geïntroduceerd. Deze uitvoering was strakker geveerd, maar even snel als de standaard versie. Honda voerde in 2002 een kleine facelift door met aangepaste verlichting, een achterruit van glas en een update voor het onderstel. Vanaf modeljaar 2004 is er in Amerika een 2,2-liter motor (F22C1) met 240 pk en 220 Nm geleverd. Dit blok was begrensd op 8.000 toeren en had een elektronisch gestuurde gasklep. Tevens was de versnellingsbak voorzien van andere verhoudingen. In 2006 leverde Honda deze motor ook in Japan.

Met de grote facelift in mei 2004 (S2000 AP2) kregen de voor- en achterkant van de auto een aangescherpt design en werd de productie verplaatst naar een andere fabriek. In plaats van 16-inch wielen monteerde Honda exemplaren met een duim grotere diameter en het onderstel werd aangescherpt. Honda is de hele carrière van de S2000 bezig geweest met het doorvoeren van verbeteringen want ook in 2006 onderging de S2000 weer een kleine (technische) verjongingskuur.

Speciaal voor thuisland Japan verscheen in 2008 de gelimiteerde S2000 Type S. Deze had sportievere bumpers, een aangepast onderstel en duo-tone bekleding. Voor de Amerikaanse markt was er in hetzelfde jaar de Club Racer die zich richtte op circuitgebruik. Je herkent hem aan een kortere versnellingspook, een sportuitlaat en de afwezigheid van airco en een radio. In het laatste productiejaar is bij ons in Europa de Ultimate Edition en speciaal voor Engeland de GT Edition 100 geleverd. Omdat de verkoopcijfers vanaf 2006 al een dalende lijn lieten zien vond Honda het in juni 2009 na 112.642 exemplaren genoeg geweest met de S2000.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de Honda S2000 op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 7 oktober 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn