Über-BMW 1 Serie nu al geliefd onder youngtimerliefhebbers

Über-BMW 1 Serie nu al geliefd onder youngtimerliefhebbers
Vier jaar oud en nu al geliefd onder liefhebbers van youngtimers, dan moet je wel wat in je mars hebben. De afgelopen jaren worden nieuwe auto’s steeds vaker afgeschilderd als emotieloze stukken blik met teveel elektronica. Vaak ben ik het daar volledig mee eens. Zelfs BMW dreigt comfort en autonoom rijden steeds meer prioriteit te geven. Gelukkig zijn de Duitsers bij ontwikkeling van de 1M Coupé niet afgedwaald.

Op de 2007-editie van de IAA in Frankfurt liet BMW de 1 Serie Coupé (E82) zien. Ondanks dat een groot deel van het publiek de proporties van de 4,38 meter lange tweedeurs wat vreemd vond, is de auto een succes geweest. In Amerika werd hij gezien als de opvolger van de 2002 uit de jaren zeventig. In 2008 won de 1 Serie Coupé zelfs een Red Dot Design Award. De jury vond de auto een agiel, sportief en compact uiterlijk hebben. Als topmodel was er de 306 pk sterke 135i Coupé.

Totdat BMW in december 2010 de 1M Coupé officieel aankondigde. Om verwarring met de historische M1 (1978-1981) te vermijden kreeg de auto de naam 1M. Vanaf mei 2011 verschenen de eerste exemplaren op de weg. Volgens planning zouden er 2.700 stuks gemaakt worden van de 1M Coupé, maar de vraag was zo groot dat het er uiteindelijk ruim 6.300 zijn geworden. Anderhalf jaar later, in juni 2012, rolde de laatste 1M uit de fabriek in Leipzig.

Technisch is de 1M Coupé een rasechte BMW. Het M54 TwinPower Turbo-blok, dat samen met BMW M GmbH is doorontwikkeld, heeft een inhoud van 2.979 cc groot. De zes-in-lijn levert 340 pk bij 5.900 toeren per minuut en tussen de 1.500 en 4.500 toeren is constant 450 Nm aan trekkracht beschikbaar. Tijdens voluit accelereren wordt het koppel kortstondig verhoogd tot zelfs 500 Nm. Deze cijfers zijn goed voor een sprint vanuit stilstand naar 100 km/h in 4,9 seconden. Zoals bij veel Duitse performance-cars is de topsnelheid begrensd op 250 km/h. In combinatie met het gewicht van 1.495 kilo hoeft elke paardenkracht slechts 4,4 kilo van zijn plek te krijgen.

Om alle 340 pk’s op de achterwielen te krijgen is de 1M Coupé voorzien van een handgeschakelde Getrag Type K zesbak, bovendien zit er op de achteras een mechanisch sperdifferentieel om de power in snelle bochten op de juiste manier te verdelen. Samen met het aangepaste onderstel, de directere besturing en sterkere remmen van de BMW M3 E90 en de grotere spoorbreedtes zorgt dit voor een heerlijk speels weggedrag. Het ESP geheel uitschakelbaar.

Uiteraard heeft BMW gezorgd voor een krijgshaftig uiterlijk. Alleen de deuren, het dak en de motorkap komen overeen met de gewone 1 Serie Coupé. Een dikke bodykit, extra koelopeningen en 19-inch wielen (voor de kenners: Styling 359M) geven omstanders te kennen met iets speciaals te maken te hebben. Op de vooras zitten banden in de maat 245/35 R19, achter zijn ze nog eens twee centimeter breder. Bij ons in Nederland kon je de 1M Coupé alleen in de kleuren Valencia Orange en Sapphire Black bestellen. In andere landen was hij er ook in Alpine White. Als je 79.950 euro aan de dealer overmaakte kreeg je standaard leren bekleding, parkeersensoren achter, een regen- en lichtsensor en een alarm- en navigatiesysteem.

Dat de 1M Coupé een collectorsitem is blijkt wel uit het feit dat er in ons land slechts 41 stuks verkocht zijn. Op dit moment rijden er in Nederland 58 exemplaren rond, waarvan er nog tien bij de eerste eigenaar zijn. De oudste 1M Coupé in Nederland is van maart 2011 en de nieuwste heeft in april 2013 zijn kenteken gekregen. Er zijn 22 eigenaren die hun wagen hebben geïmporteerd. De meest voorkomende kleur is zwart, gevolgd door oranje en wit.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de BMW 1M Coupé op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 16 oktober 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn