De beste hot hatch uit 1993

De beste hot hatch uit 1993
Stel het is 1993 en je bent in de markt voor een nieuwe hot hatch. Wat zou je kiezen? Een pittige Italiaan of een strak sturende Duitser? Ook 22 jaar geleden was de keuze reuze. Tegenwoordig kom je de volgende tien snelle en lichte autootjes nauwelijks meer tegen. In tegenstelling tot de burgermansversies zijn de meeste exemplaren ten onder gegaan aan wanstaltige tuningspraktijken en eigenaren die het niet zo nauw hebben genomen met het onderhoud. Af en toe vind je in de hooiberg echter de veel gezochte speld, waarbij je de vaak hoge vraagprijzen voor lief moet nemen.

Citroën AX GTI
Met zijn 95 pk en 117 Nm sterke 1.4-motor is de AX GTI de minst krachtige van dit tiental. Zijn grote voordeel schuilt echter in zijn extreem lage gewicht van 785 kilo. Hierdoor haalt de kleine Fransoos toch nog een behoorlijke topsnelheid van 186 km/h en sprint hij in 9,0 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. Het weggedrag is lekker speels, maar over het algemeen is het wel erg basic aan boord.

Fiat Uno Turbo i.e.
Legendarisch kun je de Uno Turbo i.e. wel noemen. Ook aan het eind van zijn carrière spreekt dit bommetje nog tot de verbeelding. Een 1,3-liter met turbo zorgt voor een enorme voorwaartse drang, al moet je de techniek wel eerst goed op laten warmen. Op de Autobahn tikt de Uno precies 200 km/h aan. Van alle hier getoonde hot hatches is deze Italoracer het meest zeldzaam geworden.

Ford Fiesta 1.8 XR2i 16V
De snelle Fiesta’s hebben het eigenlijk nooit echt tot icoon geschopt, terwijl het heerlijke autootjes zijn. Ford schroefde een grote 1.800 cc zestienklepper met 130 pk in het vooronder, waardoor je in 8,5 seconden van 0 naar 100 km/h sprintte. Net als de tegenwoordige Fords is ook de Fiesta XR2i uit 1993 voorzien van een vertrouwenwekkend, maar strak onderstel. Roest is echter het grootste probleem, dus echt goede exemplaren zijn er niet veel meer over.

Mitsubishi Colt 1.8 GTi 16V
Ook de Japanners speelden 22 jaar geleden mee in de klasse van compacte hot hatches. De Colt mag dan met 1.020 kilo wel de zwaarste auto uit dit rijtje zijn, hij is ook de snelste. Met het gas tegen de bodem zit er een top van 210 km/h in en in 7,6 seconden vliegt de tellernaald van 0 naar 100 km/h. Qua weggedrag is de auto minder spannend, maar betrouwbare techniek heeft ook zijn voordelen.

Opel Corsa 1.6 GSi 16V
GSi staat bijna synoniem aan tuning, dus als je een originele Corsa vindt moet je direct toehappen. Net als de Colt rijdt de auto niet echt spannend en zijn 1.6 zestienklepper met 106 pk is ook nog al mainstream, maar presteren kan de Duitser best. Let net als bij de Fiesta goed op roestige carrosseriedelen.

Peugeot 205 GTI 1.9
Als de Uno Turbo i.e. legendarisch is, wat is de 205 GTI dan wel niet? Dit is dé compacte stuurmansauto uit de jaren ’80 en ’90. Met zijn super strakke onderstel, fijne besturing en pittige 1.9-motor sleur je de Peugeot met veel plezier over smalle bergweggetjes. Veel gewicht hoeft hij niet mee te slepen, de weegschaal geeft slechts 860 kilo aan. Dat staat garant voor fijne sprintcijfers. Een goed onderhouden 205 GTI moet flink wat geld opbrengen.

Renault Clio 16V
Tegenover de 205 is de andere Fransman, de Clio 16V, eerder een comfortabele GT. Erg snel, maar ook geschikt voor langere ritten. Met 137 pk is de Clio na de Colt GTi de meest krachtige uit dit rijtje en met een sprint van 0-100 km/h in 8,0 seconden de meest snelle. Ook 22 jaar geleden imponeerde Renault al met een Clio die zich onderscheidde van de gevestigde orde.

Seat Ibiza 2.0 GTi
Zo vurig als zijn Spaanse afkomst doet vermoeden is de Ibiza 2.0 GTi niet. Rijden doet de auto prima, maar zijn lome achtkleps tweeliter met slechts 115 pk doet hem de das om. Deze motor verwacht je eerder in een familieauto als de Seat Toledo. Er zit best potentie in, maar om vooruit te komen moet je echt toeren maken. Net als de Corsa GSi is de Ibiza ook ten prooi gevallen aan de meest kunstzinnige tuners. Echt historie zal de auto niet gaan schrijven.

Suzuki Swift 1.3 GTi
Is de Colt een zware Japanner, de Swift sleept juist nauwelijks overbodige kilo’s met zich mee. Met 810 kilo sleurt de Soes er flink aan, ondanks dat er maar 101 pk’s uit zijn 1.3-motortje komen. Net als in de AX GTI moet je rekening houden met een basic uitrusting en weinig geluidsisolatie. Daardoor krijg je echter wel het gevoel al snel heel hard te gaan. Dat er vandaag de dag weinig exemplaren over zijn komt eerder door het feit dat er in de jaren ’90 weinig verkocht zijn. De techniek is betrouwbaar genoeg.

Volkswagen Polo GT G40 Coupé
Met zijn mechanisch compressor is de Polo G40 een echte outsider. Volledig originele G40’s zijn nog prijziger dan een 205 GTI, maar dan heb je wel een collectors item. Uit een 1.300 cc grote viercilinder haalde VW een vermogen van 113 pk en in combinatie met een wagengewicht van maar 810 kilo haalde de auto daardoor een top van 196 km/h. Ga echter wel voorzichtig met de techniek om, want de G-lader is zo mogelijk nog gevoeliger voor temperatuurschommelingen dan een reguliere turbo.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk alle foto's op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 20 oktober 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn