Ford Probe als goedkoop alternatief voor de Mustang

Ford Probe als goedkoop alternatief voor de Mustang
Eind jaren zeventig werd bij Ford USA het idee geboren een sportauto te ontwikkelen die net onder de legendarische Mustang in het gamma moest komen. Na verloop van tijd zou dit model zelfs de Mustang moeten vervangen. Ford en Mazda werken sinds 1983 samen en de Amerikanen vonden het een goed idee om gemeenschappelijk een nieuw platform te ontwikkelen.

Op hetzelfde GD-chassis waarop Mazda de 626 Coupé bouwde, zette Ford de Probe. Qua design waren de twee halfbroers niet te vergelijken, al was het alleen maar omdat de Probe een grote achterklep had en de 626 Coupé een plat kofferdeksel. Onder de motorkap van de eerste generatie Probe die medio 1988 in Amerika op de markt verscheen lag een 2,2-liter viercilinder twaalfklepper met 112 pk. De Probe GT kreeg een turbo waardoor het vermogen steeg naar 147 pk. In Europa is de eerste Probe nooit via de Ford-importeurs en -dealers geleverd. Wel zijn er veel exemplaren via andere kanalen geïmporteerd en aangepast aan de Europese voertuigeisen. In 1990 werd de Probe leverbaar met een 3,0-liter V6 die hetzelfde vermogen leverde als de 2.2 turbomotor. Door de jaren heen heeft Ford de Probe wat kleine updates gegeven, maar in de basis is de auto nooit grondig gewijzigd.

In 1992 was het tijd voor de Probe II. Ook deze generatie is in samenwerking met Mazda ontwikkelt en deelt zijn DNA met de MX-6. Het nieuwe GE-platform delen beide familieleden en oorspronkelijk is zou ook de nieuwe Probe niet naar Europa komen. Als aandrijving koos Ford een nieuwe 2,5-liter V6 met 163 pk. Net als van de Probe I zijn er veel auto’s vanuit Amerika geïmporteerd. Begin 1994 durfde Ford het uiteindelijk aan om een Europese versie te gaan bouwen die direct in de Amerikaanse fabriek werd aangepast voor ons werelddeel. Naast de V6-motor was er ook een 2,0-liter zestienklepper met 115 pk leverbaar. Opvallend is dat de auto alleen met handgeschakelde vijfbak leverbaar was. Kom je een automaat tegen, dan weet je dus dat dit een importauto is.

Eind 1997 is de productie van de Probe gestaakt. Het doel van Ford om de Mustang af te serveren en de Probe als opvolger naar voren te schuiven is nooit gehaald. Zelfs tegen concurrenten als de Honda Prelude en Nissan 200SX kon de Ford geen vuist maken. In 1998 heeft de Cougar het stokje overgenomen.

Zeldzaam mag je de Probe vandaag de dag in ons land best noemen. In totaal staan er 50 stuks van de Probe I en 194 stuks van de Probe II op Nederlands kenteken. Daarvan rijden er in ieder geval nog 142 exemplaren regelmatig op de weg, want zoveel auto’s hebben nog een geldige APK. Uit juni 1988 stamt de meest op leeftijd zijnde Probe op ons wegennet en de nieuwste heeft in augustus 1998 zijn kenteken gekregen. Vier Probes zijn nog altijd bij de eerste eigenaar. Dit zijn officieel via de Nederlandse dealer verkochte auto’s. Het gaat hierbij om twee maal een Probe GT 2.5 24V en evenzoveel Probes GT 2.0 16V uit 1995 en 1996. Op het gebied van carrossiekleuren is rood met 32% het best vertegenwoordigd, gevolgd door blauw (26%), grijs (15%) en zwart (15%).

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de Ford Probe op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 30 oktober 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn