Fiat Tipo: ooit succesvol, nu bijna zeldzaam

Fiat Tipo: ooit succesvol, nu bijna zeldzaam
Nog maar 401 stuks van de Auto van het Jaar 1989 staan er bij de RDW geregistreerd, waarvan 181 met geldige APK. Ik heb het hier over de Fiat Tipo, die in 1988 de Ritmo opvolgde en tot de zomer 1995 in het Italiaanse Pomigliano d'Arco gebouwd is. De Tipo, binnen de muren van Fiat Type 160 genoemd, is ontworpen door Ercole Spada van I.DE.A. (Institute of Development in Automotive Engineering) in Turijn.

Bij de presentatie in het voorjaar van 1988 baarde de auto opzien met zijn vierkante vormgeving. Volgens de Italianen bood de auto daardoor de ruimte van een Ford Sierra, terwijl de maatvoering eerder te vergelijken was met die van de Escort. In de jaren zeventig en tachtig stond Fiat synoniem voor roest. Bij de Tipo was dit probleem grotendeels de wereld uit geholpen door toepassing van een deels verzinkte carrosserie en een achterklep van glasvezel. Overigens kon de achterklep überhaupt niet van staal gemaakt worden omdat er toentertijd nog geen technieken bestonden om van dit materiaal plaatwerk in de gewenste vorm te produceren. Op de bodemplaat van de Tipo zijn in de loop der jaren een flink aantal Fiat’s en Alfa Romeo’s gebaseerd. Denk hierbij aan de Tempra, Bravo, Brava en Marea. Bij Alfa Romeo gebruikte men dit platform onder meer voor de 145, 146 en 155.

Begin 1993 kreeg de Tipo een stevige opfriskuur. Naast het gebruikelijk werk als nieuwe bumpers, een aangepast dashboard en nieuwe motoren werd ook het veiligheidsniveau van de auto flink opgeschroefd. De Tipo stond vanaf de start in 1988 niet bekend als de meest veilige auto in zijn klasse. Door een stijvere carrosserie, beschermingsbalken in de deuren en een airbag voor de bestuurder heeft Fiat dit proberen op te lossen, maar de resultaten van opnieuw uitgevoerde crashtests overtuigden nog steeds niet. In eerste instantie was de Tipo er alleen als vijfdeurs hatchback, pas bij de facelift werd de driedeurs toegevoegd. Op dat moment verdwenen ook het kenmerkende digitale dashboard van de DGT-uitvoering.

Voor de aandrijving bood Fiat een groot aantal motoren aan in de Tipo. In Italië startte het programma met de 1,1-liter FIRE (55 pk), bij ons in Nederland stond de 1.4 met carburateur (71 pk) aan de basis. Al kort na de introductie schakelde men over naar een injectiesysteem. Sportieve rijders deden er goed aan te kiezen voor de Tipo 1.8 of 2.0 i.e. 16V. Voor de veelrijders onder ons stelde Fiat diesels met en zonder turbo beschikbaar met een inhoud van 1,7- en 1,9-liter.

Zoals in de inleiding genoemd zijn er vandaag de dag nog maar weinig exemplaren van de Tipo over, ondanks dat de compacte middenklasser een succes was voor Fiat. Opvallend is dat er nog 14 stuks bij hun eerste eigenaar zijn. Het oudste exemplaar is van mei 1988 en de nieuwste Tipo in Nederland is in juni 1996 voorzien van een kenteken. De meest voorkomende motorisering is de 1.4 i.e., de meest zeldzame uitvoering is de Tipo 1.8 i.e. GT. Dieseluitvoering zijn zo goed als volledig uit het straatbeeld verdwenen. Op het gebied van kleuren gaan rood, grijs en blauw aan de leiding. In oktober 1995 kwam de Bravo (driedeurs) en Brava (vijfdeurs) ter vervanging van de Tipo op de markt. In Turkije en Brazilië is de auto echter tot eind 1999 verder gebouwd.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de Fiat Tipo op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 4 november 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn