Honda CRX gunstig geprijsde en snelle sportcoupé

Honda CRX gunstig geprijsde en snelle sportcoupé
In 1982 besloot Honda een gunstig geprijsde sportcoupé op basis van de Civic te introduceren. Het moest een voorwielaangedreven 2+2 zitter worden met een kleine maar krachtige en zuinige motor voorin. De eerste CRX (type AF) werd in 1983 op de IAA in Frankfurt aan het publiek getoond. Doordat de carrosserie voor 38 procent uit kunststof bestond, woog de auto nog geen 850 kilo. Hiervoor werd het zogenoemde HPA, Honda Polymer Alloy en Polypropylen, gebruikt.

Om de luchtweerstand zo laag mogelijk te houden zijn de bumpers, koplampen en deurgrepen in het design van de auto geïntegreerd. De CRX had een 100 pk en 130 Nm sterke 1.477 cc 12-kleps benzinemotor met een enkele bovenliggende nokkenas. Een fraai staaltje techniek was de PGM-FI inspuiting (Programmed Fuel Injection). Dit injectiesysteem wordt aangestuurd door een elektronisch motormanagementsysteem. Als topsnelheid gaf Honda 190 kilometer per uur op. De CRX sprintte van 0 naar 100 kilometer per uur in 8,9 seconden. In 1986 kreeg de CRX een kleine facelift (type AS) waarbij de bumpers in de kleur van de carrosserie werden gespoten. Nieuw was de 1.6i-16V DOHC-motor, een vermogen van 125 pk en een trekkracht van 140 Nm. Door de extra kracht steeg de topsnelheid naar 202 kilometer per uur en nam de standaardsprint 8,1 seconden in beslag.

In de herfst van 1987 introduceerde Honda de tweede generatie CRX (type ED9). Dit was een compleet nieuwe auto met rondere vormen. De ED9 heeft een verticaal glazen achterruitje waardoor het zicht naar achteren verbeterde. Honda gebruikte ervaringen uit de motorsport bij de ontwikkeling van het model. Deze generatie CRX had 1.595 cc motor met 130 pk en 143 Nm. Als er een katalysator gemonteerd was had je 124 pk en 140 Nm tot je beschikking. De versie zonder katalysator haalde een topsnelheid van 212 kilometer per uur en sprintte in 7,5 seconden vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur. Met een kleine facelift en een nieuwe 1.6i-16V motor, friste Honda de CRX in 1990 op tot type EE8.

Nieuw was het VTEC-systeem (Variable Valve Timing and lift Electronic Control).VTEC is een klepbedieningsmechanisme waarbij bij een bepaald toerental wordt overgeschakeld van een ‘tamme’ naar een ‘wilde’ nok van de nokkenas. Hierdoor gaan de kleppen vroeger, dieper en langer open waardoor er meer benzine en lucht de cilinder in kon stromen. Nog steeds was de motor 1.595 cc groot, maar het vermogen was gestegen naar 150 pk en het koppel bedroeg 144 Nm. Door onder meer een hogere compressieverhouding leverde de EE8 aanzienlijk beter prestaties. Met een topsnelheid van 222 kilometer per uur en een standaardsprint in 7,2 seconden behoorde de EE8 tot de snellere standaard productieauto’s op de weg.

De derde generatie CRX (type EH6/EG2) werd in maart 1992 op de Autosalon in Genève geïntroduceerd. Een totaal ander model met een targa-dak, een rolbeugel en een elektrisch verzinkbaar achterraam. Het dak was van aluminium en kon in de kofferruimte worden opgeborgen. Tegen meerprijs was er een elektrisch verzinkbaar stalen dak leverbaar. Onder de motorkap lag een 1.6i-16V SOHC VTEC met 125 pk en 142 Nm (EH6) of een 1.6i-16V DOHC VTEC met 160 pk en 150 Nm (EG2). In het 2e kwartaal van 1998 is Honda gestopt met de productie van de CRX. De erg hoge prijs en de tegenvallende verkopen waren de reden hiervan.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de Honda CRX op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 6 november 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn