Ford Puma van ruwe schets tot uiteindelijke vorm in 135 dagen

Ford Puma van ruwe schets tot uiteindelijke vorm in 135 dagen
Ford startte eind 1993 met het project van een kleine coupé op basis van de Fiesta. Ford Motor Company directeur Jac Nasser en designer Claude Lobo zagen wel iets in een gedurfd en sexy sportwagentje. In de avonduren, weekenden en vakanties werkten ze samen met andere ontwerpers meer dan vijftig ideeën uit.

Ford was op dat moment een van de eerste autofabrikanten die akkoord ging met het uiterlijk van een nieuw model zonder dat er een kleimodel gemaakt was. In slechts 135 dagen werd het project van ruwe schets tot de uiteindelijke vorm geklaard en in juni 1997 kon het publiek met de auto kennismaken. Omdat veel componenten van de Fiesta stamden, bouwde Ford de Puma in Keulen op dezelfde productielijn. Alleen voor de carrosserieafwerking was een aparte afdeling opgezet waar onder andere de deuren handmatig gemonteerd werden.

Ford ontwikkelde samen met het Japanse Yamaha een nieuwe 1,7-liter Zetec SE-motor met variabele kleptiming (VCT). Als basis werd de 1.6 Zetec SE-motor genomen die in Japan werd voorzien van een speciale looplaag in de cilinders. Vervolgens werden de motoren naar de Ford-fabriek in Valencia gevlogen waar ze verder werden opgebouwd. Van daaruit keerden ze weer terug naar Keulen om te worden gemonteerd in de Puma. Onder andere door deze omslachtige procedure liep de levertijd van de auto op tot bijna twee jaar.

Als oplossing voor de lange levertijd kwam Ford vanaf februari 1998 met de 90 pk Puma 1.4. Deze motor kwam uit de Fiesta en had geen verdere aanpassingen nodig. In oktober 2000 werd de Puma 1.4 afgelost door de 1.6 met 103 pk. Speciaal voor Engeland, waar de meeste Puma’s zijn verkocht, was er de Racing Puma 1.7 met 155 pk waarvan er 500 stuks zijn geproduceerd. In ons land waren er twee speciale edities, de Century Edition en Sports Edition, beide onder andere met Recaro sportstoelen. In de pers oogstte de 125 pk sterke Puma 1.7 veel lof met zijn lekkere uitlaatgeluid en directe reactie op het gaspedaal bij vrijwel alle toerentallen. Vandaag de dag worden veel Fords geroemd om hun scherpe stuurgedrag en sportief afgestemde onderstel. Zeventien jaar geleden kon ook de Puma op dat vlak al rekenen op goedkeuring van het journaille. Ford staakte de productie van de Puma in oktober 2001 na 134.000 auto’s. De Puma werd alleen binnen Europa verkocht en een echte opvolger is er nooit gekomen. In plaats daarvan introduceerden de Duitsers de StreetKa, een tweezitter die net als de Puma gebaseerd was op de Fiesta.

In Nederland zijn er zo’n 2.100 Puma’s nieuw verkocht. Ondanks dat de productie in 2001 stopte zijn de laatste drie Puma’s pas in 2003 op kenteken gezet. Volgens VWE Trendweb rijden er nu nog 1.629 exemplaren rond in Nederland, waarvan er 352 zijn geïmporteerd. In 94,7 procent van de gevallen met de 125 pk sterke 1.7-motor, de 1.4 heeft een aandeel van 3,8 procent en de 1.6 zorgt slechts in 1,3 procent van de gevallen voor de aandrijving. Volgens het kentekenregister zijn er twee Racing Puma’s met 155 pk in ons land. Als je een Puma ziet rijden dan is de kans groot dat het een grijze is. Deze kleur is met 40 procent het meest vertegenwoordigd, gevolgd door blauw (28,5 procent) en zwart (20 procent). De meeste Puma’s in Nederland zijn van bouwjaar 1998 en 1999. Op dit moment staan er zo’n 20 Puma’s te koop voor prijzen tussen de 500 en 5.000 euro. Hierbij lopen de kilometerstanden uiteen van 40.000 tot 240.000 kilometer.

Let goed op roest bij de achterste wielkasten en dorpels en kijk goed naar de vervangingstermijn van de distributieriem (vijf jaar of 120.000 kilometer). Omdat de Ford Puma uitnodigt tot lekker sturen verdienen de onderdelen van de voorwielophanging en besturing een extra aandacht. Technisch is de auto niet complex, dus als alle vitale onderdelen op orde zijn heb je er een leuk scheurijzertje aan.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de Ford Puma op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 11 november 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn