Mercedes Vaneo in Duitsland geliefd, bij ons afgeserveerd

Mercedes Vaneo in Duitsland geliefd, bij ons afgeserveerd
Mercedes dacht met de Vaneo (W414) een aantrekkelijk aanbod in huis te hebben voor mensen die een ruime en praktische familieauto zochten. De auto werd zelfs aangeprezen als vrijetijdsvoertuig. In ‘die Heimat’ verliepen de verkopen in eerste instantie voorspoedig, bij ons in Nederland zijn er in totaal slechts 809 stuks afgeleverd. Geen kaskraker dus.

Op de IAA in Frankfurt in september 2001 kwam Mercedes op de proppen met de Vaneo, gebaseerd op de A-Klasse. De 4,20 meter lange en 1,74 brede nieuweling was echter groter en vierkanter. Het ging bij deze auto vooral om zijn praktische eigenschappen. Grote ramen, twee schuifdeuren en een bagageruimte die door de wagenhoogte van 1,83 meter en de compacte achterwielophanging 715 liter groot was. Als je de achterbank in twee delen verwijderde ontstond er een balzaal van drie kuub en als de passagiersstoel eruit gehaald werd steeg de laadlengte tot bijna drie meter. Op de derde zitrij monteerde Mercedes optioneel twee losse kinderstoeltjes zodat de Vaneo een zevenzitter werd. Voor de fietsers onder ons bestond er een intern fietsenrek en de passagiersstoel was als picknicktafel bruikbaar. Alsof dat alles nog niet genoeg was stond er in de optielijst een uitschuifbare laadvloer die met 120 kilo belast mocht worden en de Vaneo kon omgebouwd worden voor rolstoelvervoer. Naast een gewone achterklep was de auto er ook met twee achterdeuren en op grijs kenteken. In Duitsland was de Vaneo erg populair als taxi.

Ondanks zijn vierkante koetswerk is het Mercedes door onder andere de bodem volledig glad te maken toch gelukt een redelijk gunstige luchtweerstandcoëfficiënt van 0,33 Cw te bereiken. De kenmerkende kieuwen in de lijnrechte achterlichten waren verantwoordelijke voor de luchttoevoer naar het interieur. Net als de A-Klasse had de Vaneo een zogenaamde sandwichbodem waardoor de motor bij een frontale aanrijding onder de cabine glijdt. Standaard monteerde Mercedes zij-airbags in de voorste deuren en ESP. Vanaf zijn introductie eind 2001 was de Vaneo leverbaar als Trend, Family en Ambiente. In de loop van de tijd zijn er daarnaast nog wat actiemodellen toegevoegd. Het motorenprogramma bestond uit viercilinder M166-benzinemotoren van 1,6-liter (82 of 102 pk) en 1,9-liter (125 pk). Dieselen kon met de 1.7 CDI OM668 (75 of 90 pk). Standaard kregen alle Vaneo’s een handgeschakelde vijfbak en sommige motoren waren leverbaar met een automatisch bediende koppeling. Geheel automatisch schakelen deed de vijftraps automaat voor je.

Medio 2005, na een kleine 60.000 exemplaren en nog geen vier jaar na de onthulling, zag Mercedes zich wegens de lage verkoopcijfers genoodzaakt de productie in het Duitse Ludwigsfelde bij Berlijn te staken. Op dit moment rijden er in Nederland 966 Vaneo’s rond, waarvan 227 stuks op grijs kenteken en 3 rolstoelauto’s. Het oudste exemplaar is in februari 2002 op kenteken gezet, de nieuwste werd pas in september 2008 voor het eerst geregistreerd. Naast het feit dat er 120 geïmporteerde Vaneo’s in ons land zijn, mogen nog altijd 67 mensen zich eerste eigenaar noemen.

Inmiddels is de A-Klasse getransformeerd tot hatchback en zou je de huidige B-Klasse kunnen zien als opvolger van de Vaneo. Misschien komt de tot Citan omgedoopte Renault Kangoo nog wel meer in de buurt, ook die auto weet Mercedes als praktische familieauto nauwelijks te slijten.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de Mercedes Vaneo op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 15 november 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn