Verliefd op een witte Mazda 323 Sport

Verliefd op een witte Mazda 323 Sport
Mijn naam is Tijmen Schoonderbeek en ik ben sinds mei 2015 de trotse eigenaar van een 'Noble white' Mazda 323 BF Sport uit 1987. De derde generatie 323, maar de vijfde generatie van de Mazda Familia, zoals de 323 in Japan heette. De Sport is destijds geleverd in een oplage van 500 auto's waarvan er op het moment nog 21 staan geregistreerd in Nederland. Vroeger is er ook een heuse 323 Sport-club geweest, deze is er naar mijn weten echter niet meer. Ik heb wel een map waar ik al mijn documenten in bewaar van de Mazda 323-club.

Toen ik de auto in mei kocht had de auto 66.469 kilometer gelopen en inmiddels heeft hij op de Duitse Autobahn de 70.000 aangetikt. De 323 loopt als een zonnetje, dus ik heb er vrijwel nog niets aan hoeven doen. Alleen het schakelen gaat soms wat stroef, na de winterstop moet de bakolie maar eens vervangen worden. De eerste rit in mijn nieuwe auto verliep echter niet geheel vlekkeloos. Toen ik thuis kwam zag ik dat een van de banden wel erg zacht was. Uiteindelijk bleek deze achterband dan ook al uit 1990 te komen.

Bij aanschaf zat er bij de wielkast aan de linksachter een schade, deze heb ik inmiddels weg laten halen en ben van plan om in de toekomst de andere kant ook te laten doen omdat ook die wielkast er niet netjes uitziet. Verder is op sommige plaatsen de lak nogal dun. Dit wil ik volgend seizoen laten aanpakken net als steenslagplekjes. Verder ziet de auto er na elke wasbeurt weer mooi uit. In september heb ik een setje Atiwe type B velgen opgehaald die echt een wereld van verschil maken voor het uiterlijk. De radio die in de auto zat deed het niet bij aanschaf dus die heb ik inmiddels vervangen voor een ander modern radiootje die wel bij het interieur van de auto past. Daarnaast heb ik de speakers voor en achter vervangen voor 10 en 13 centimeter grote, maar passende JBL –speakers. Ik wilde wel een beetje normaal geluid, alleen geen hele installatie die totaal niet zou passen.

De 323 Sport word voortgestuwd door een 1.296 cc motor met volgens de fabriek 68 pk bij 5.800 toeren en 95 Nm koppel bij 3.800 toeren. De vijfde versnelling maakt het rijden op de snelweg een heel stuk aangenamer. Verder zou de auto in 12,4 seconden op 100 km/h moeten zitten ( nog nooit geprobeerd) en een top behalen van 153 km/h. Met twee inzittenden en de juiste weersomstandigheden heb ik een snelheid gehaald van 156 km/h. Wat mij toen opviel is dat de kilometerteller precies gelijk loopt. Daarnaast haal je met gemak een verbruik van 1 op 13. De Sport was destijds uitgevoerd met een in hoogte verstelbaar leren driespaaks stuur en zonder stuurbekrachtiging is het best zwaar sturen. De grille is in carrosseriekleur gespoten, net als de bovenplaat van de bumper. Ook elektrische ramen, sportieve striping, een toerenteller en aerodynamische wieldoppen hoorde bij het pakket. Hier heb ik er nog twee van waarvan eentje niet meer compleet is.

Tot nu toe heb ik veel liefde in mijn Mazda gestoken en misschien wil ik hem ooit een keer iets verlagen. Op het moment zijn er niet zo heel veel plannen aangezien de auto bij aankoop al helemaal voldeed aan mijn wensen. Het blijft altijd leuk om te zien dat mensen toch twee keer kijken naar de auto van "hé, wat is dat?" en dan vervolgens een duimpje omhoog steken.

Tekst: Tijmen Schoonderbeek

Bekijk meer foto’s van de Mazda 323 op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 19 november 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn