Lancia Ypsilon alleen populair in Italië

Lancia Ypsilon alleen populair in Italië
Veel Europeanen moesten weinig hebben van de Lancia Ypsilon, alleen in zijn thuisland verkocht de sympathieke Italiaan zeer goed. In maart 1985 laat Lancia op de Autosalon van Genève de Y10 zien die de Autobianchi A112 gaat vervangen. Omdat de Y10 hoger in de markt werd gezet bleef de A112 nog bijna twee jaar in productie. Overigens werd de nieuwe Y10 in thuisland Italië nog steeds verkocht als Autobianchi. Het onderstel van de Y10 is gebaseerd op dat van de A112 en de Fiat Panda, al had de nieuweling wel een andere achteras. Onder de motorkap lagen nieuwe Fire-motoren van Fiat. Lancia’s eigen Centro Stile was verantwoordelijk voor het design. Lancia bouwde de Y10 eerst in Desio en vanaf 1992 in Arese.

De eerste serie Y10 is te herkennen aan de oranje knipperlichten, de tweede serie (vanaf 1989) had witte pinkers. In het najaar van 1992 kwam de derde serie met een nieuwe grille en een technische update. Typisch aan de Y10 is de matzwarte achterklep. Oorspronkelijk zou de klep uit kostenoverwegingen uit kunststof gemaakt worden, maar later werd toch besloten een stalen exemplaar te monteren. Bij sommige actiemodellen is de achterklep in kleur gespoten. Na de zomer van 1995 werd de Y10 opgevolgd door de Lancia Y.

Met de Lancia Y was Lancia in het B-segment tot de zomer van 2003 aanwezig. Vooral de vernieuwende vormgeving van de Italiaanse designer Enrico Fumia, onderscheidde hem van zijn nogal vierkante voorganger. In Italië was de Y een groot succes, de rest van Europa stapte liever in een van de Duitse concurrenten. De Y is in ontelbaar veel uitvoeringen en kleuren geleverd. Opvallend is de klokkenwinkel in het midden van het dashboard met daarnaast opbergruimtes. Technisch komt de Y overeen met de eerste generatie Fiat Punto. Gemoderniseerde Fire-motoren met 8 en 16 kleppen zorgden voor de aandrijving. Ook was er een CVT-automaat leverbaar.

In oktober 2003 stond de Lancia Ypsilon als opvolger van de Y in de showroom. Buiten de nieuwe vormgeving om is het grote panoramadak (Skydome) een leuke feature. Ook luxe items als automatische airco en een geautomatiseerde versnellingsbak waren beschikbaar. Voor het eerst verscheen er een 1.3 JTD 16V MultiJet dieselmotor in de compacte Italiaan. Lancia heeft de Ypsilon eind 2006 herzien door hem een licht gewijzigd uiterlijk en nieuwe motoren te geven. Het meest opvallend is de verchroomde luchtinlaat in de voorbumper. Verder hebben de mistlampen een andere vorm gekregen en zijn de zwarte vlakken op de bumpers aan de voor- en achterzijde verdwenen. Aan de achterzijde zijn de lichtunits anders gevormd.

Halverwege 2011 komt de Ypsilon op de markt zoals we die nu kennen. Dit model is er alleen als vijfdeurs en wordt samen met de Fiat 500 in Polen gemaakt. De nieuwe Ypsilon oogt een beetje als een kleine Delta en Lancia zet echt in op luxe. Leren bekleding, automatische airco, cruise control, navigatie, alles is mogelijk. Nieuw is de vrolijk pruttelende tweecilinder 900 cc TwinAir-motor van Fiat, de 1.2 viercilinder is er ook met een LPG-installatie. Net als zijn voorgangers is ook de laatste Ypsilon in Italië een veel groter succes dan in de rest van Europa.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de Lanica Ypsilon op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 3 december 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn