Peugeot 205 is al 32 jaar een heilig nummer

Peugeot 205 is al 32 jaar een heilig nummer
In februari 1983 introduceert Peugeot in Monaco ‘Le sacré Numéro’ (het heilige getal), de vijfdeurs 205. Een voor die tijd moderne auto, niet alleen in technisch opzicht, maar ook wat betreft zijn veelzijdigheid. Vanaf 1977 was er in Frankrijk gewerkt aan de ontwikkeling van de 205. Onder de naam M24 werd een model ontwikkeld dat tussen de 104 en 305 moest komen. Peugeot besloot aan twee stylingcentra de opdracht te geven de 205 op papier te zetten: Bertone in Italië en het eigen Peugeot Styling centrum. Uiteindelijk voldeed het ontwerp van Peugeot zelf het beste aan de verwachtingen. Eind 1979 gaf de directie het groene licht voor dit studiemodel.

Tijdens de ontwikkeling is geprofiteerd van een ander Peugeot-project dat de naam V.E.R.A. (Véhicule Econome de Recherche Appliquée) droeg. Een experimenteel prototype dat de weg moest wijzen naar een zo economische mogelijke auto. Door gebruik te maken van de nieuwste technieken slaagde men erin bij de V.E.R.A. het brandstofverbruik met 45 procent te verminderen. Sleutelwoorden waren aerodynamica, gewichtsverlaging en rendement.Vanaf het begin van de ontwikkeling is rekening gehouden met een gladde onderzijde, weinig wrijving in het aandrijfmechanisme, een optimale koeling van het interieur, het verzinken van de zijruiten en regengoten en aerodynamisch gevormde buitenspiegels. Uiteindelijk heeft de 205 een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,35 wat begin jaren ‘80 erg gunstig was voor een hatchback.

In 1983 begon de serieproductie in de Peugeot-fabriek in het Franse Mulhouse. Meer dan 13.000 medewerkers werken daar aan de 104, 205 en 305. In Mulhouse krijgt de 205 ook zijn anti-corrosiebehandeling. Dit gebeurde al voordat de onderdelen op de montagebanden werden samengevoegd. Ongeveer 20 procent van het plaatwerk werd aan één kant elektrolytisch verzinkt. Vóór het spuiten werd de carrosserie ontvet en met fosfaat behandeld. Daarna ging de hele carrosserie in een kataforesebad. Alle verbindingen van de portieren werden waterdicht gemaakt met een kit op pvc-basis. Het onderstel werd tegen steenslag beschermd door een pvc-laag die onder verhitting in een droogtunnel bij een temperatuur van 160 graden Celsius werd aangebracht.

Bij de introductie was de 205 leverbaar met vier motoren. Een 45 pk leverende 954 cc met vierbak, een 1.124 cc met 50 pk (vier- of vijfbak) en een 1.360 cc met 60 of 80 pk en altijd een vijfbak. Een paar maanden later kwam daar de 60 pk sterke 1.768 cc diesel met een vier- of vijfbak bij. Tijdens de gehele productieperiode zijn de motoren diverse keren gemoderniseerd.Begin 1984 verschenen de 205 driedeurs en de legendarische 205 GTI met maximaal 128 pk. Twee jaar later introduceerde Peugeot de 205 Cabrio. Medio 1988 kreeg de 205 een facelift met gewijzigde lichtunits en een ander dashboard. Door de jaren heen is de 205 leverbaar geweest met veel verschillende uitrustingsniveau’s en waren er diverse actiemodellen. In Nederland kenden we bijvoorbeeld de Junior, Trophy, Green en Gentry.

De 205 was met 5.213.432 exemplaren de bestverkochte Peugeot ooit totdat zijn opvolger, de 206, dit aantal in 2007 overschreed. In oktober 1998 rolde de laatste 205 van de band.Veel 205’s zijn inmiddels bij een demontagebedrijf beland of geëxporteerd. De reguliere uitvoeringen zijn tegenwoordig voor een habbekrats te vinden en soms vind je er nog wel eens een met een extreem lage kilometerstand. Cabrio’s en GTI’s zijn liefhebbersauto’s waardoor deze uitvoering behoorlijk prijzig zijn. Door de goede roestpreventie hoef je, zeker bij latere exemplaren, niet bang te zijn voor een slechte carrosserie. Ook met de technische betrouwbaarheid zit het goed en onderdelen zijn ruim voldoende beschikbaar. Voor de diesels is 400.000 kilometer een eitje. Met recht ‘een sterk nummer’, zoals de slogan van Peugeot voor de 205 in Nederland luidde.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de Peugeot 205 op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 6 december 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn