Citroën E-Mehari geestige knipoog naar Méhari uit 1968

Citroën E-Mehari geestige knipoog naar Méhari uit 1968
De E-Mehari is een geestige knipoog naar de legendarische Méhari uit 1968, maar dan één die in het huidige tijdsbeeld past: een 100% elektrische, leuke en modern ontworpen vierzits cabrio. In deze nieuwe fase van de samenwerking met de Groupe Bolloré, laat Citroën zien dat het merk andere, frisse en optimistische auto's wil brengen. Trendy, simpel, verfrissend, een tikkeltje anarchistisch. De E-Mehari is geheel in de geest van Citroën een kleurrijke en brutale auto. Een auto die zich richt op mensen die wat anders willen, die positiviteit zoeken en gevoelig zijn voor trends en het milieu.

Het ontwerp van de buitenkant van de E-Mehari past perfect in de positioneringsstrategie van Citroën. De merkwaarden van Citroën zijn duidelijk zichtbaar door een expressieve blik met de tweelaags koplampen, een uniek en optimistisch design en een pure stijl. De E-Mehari kan persoonlijker worden gemaakt met vier carrosserietinten, twee kapkleuren en twee binnenbekledingen waarvan de print in het middengedeelte is geïnspireerd op de wereld van de watersport. Er is gekozen voor TEP-bekleding die geheel waterdicht is.

De E-Mehari heeft een verhoogd silhouet dat wordt onderstreept door zwarte onderdelen: de zijschermverbreders en de onderkant van de carrosserie en de bumpers. Hij gaat met dezelfde drive door het leven als de iconische Méhari, door zijn uiterlijk en zijn karakter, maar ook door zijn praktische eigenschappen. Net als de Méhari, geïntroduceerd in 1968, heeft de E-Mehari een kap met aan de zijkanten brede ruiten waarmee hij kan worden afgesloten. Het hele systeem kan worden teruggeklapt waardoor je ervoor kunt kiezen alleen de voorkant, of de achterkant of de zijkanten, dan wel alles te bedekken. Bovendien heeft de E-Mehari een verhoogd chassis voor offroad rijden, een thermogevormde carrosserie vervaardigd uit een kunststof die niet corrodeert, geen onderhoud behoeft op het gebied van spuitwerk en die bestand is tegen kleine botsingen door zijn terugverende eigenschappen. Tevens kan de binnenkant eenvoudig worden schoongespoten. De horizontale groeven in de portieren zijn een knipoog van de ontwerpers naar de originele Méhari en ook de carrosseriekleuren zijn dezelfde als die bij de lancering van de eerste Méhari.

De 3,81 meter lange en 1,87 meter brede E-Mehari is 100% elektrisch en werkt met een accutechniek van de Groupe Bolloré. Het zijn zogenaamde droge accu’s (dus totaal gesloten) die ongevoelig zijn voor weersveranderingen. Ze bieden voldoende energie voor een topsnelheid van 110 km/h en een actieradius van 200 kilometer in de stad. De batterijen zijn oplaadbaar in 8 uur tijd met 16A op daarvoor geschikte punten (oplaadpunt aan huis of openbare oplaadpunten van het type Autolib) of in 13 uur op huis-oplaadpunten van 10A. De E-Mehari wordt in de fabriek van PSA Peugeot Citroën van Rennes gebouwd en komt in het voorjaar van 2016 op de markt in Frankrijk. Er zijn vooralsnog geen plannen om deze auto in Nederland op de markt te brengen.
Dit artikel is gepubliceerd op 8 december 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn