Saab 9-5 ten onder aan faillissement fabrikant

Saab 9-5 ten onder aan faillissement fabrikant
De Saab 9-5 is een auto uit de hogere middenklasse van het Zweedse Saab en werd in de zomer van 1997 geïntroduceerd als opvolger van de 9000. Door het faillissement van Saab in december 2011 stopte de productie schoorvoetend. Tijdens de ontwikkeling en introductie van de 9-5 was Saab nog in handen van General Motors, waardoor de 4,83 meter lange 9-5 op het GM 2900-platform is gebouwd. Dit platform kennen we van de Opel Vectra A en B, de Calibra en de Saab 900 en 9-3. In 1999 kwam de 9-5 Estate op de markt. Beide modellen hadden door hun vormgeving een gunstige luchtweerstand. De 9-5 sedan had een Cw-waarde van 0,29, de Estate kwam op 0,32.

Er waren drie motoren leverbaar, de 2.0t (150 pk), de 2.3t (170 pk) en de 3.0t V6 (200 pk). De 3.0t V6 was er alleen met een viertrapsautomaat, de overige modellen hadden standaard een handgeschakelde vijfbak. In 1999 werd de 9-5 Aero geïntroduceerd. Deze had een sportiever onderstel en een 2,3-liter viercilinder turbomotor met 230 pk. Eind 2001 was de tijd rijp voor een facelift. De auto kreeg toen onder meer een andere neus met nieuwe koplampen en gewijzigde achterlichten. Ook het onderstel werd op diverse punten verbeterd en er kwamen drie dieselmotoren beschikbaar, de 1.9 TiD (120 pk), de 2.2 TiD (150 pk) en de 3.0 TiD (175 pk). De 2.3t kreeg er 15 pk bij en de Aero kreeg een vermogen van 250 pk. In het najaar 2003 werd de 9-5 nogmaals vernieuwd, waarbij de wijzigingen minder ingrijpend waren dan bij de eerste facelift. De 3.0t werd geschrapt en hiervoor in de plaats kwam een geknepen versie van de Aero, met 220 pk.

Sinds de modelwijzigingen in 2005 is de 9-5 te herkennen aan zijn opvallende koplampen. Het vermogen van de Aero steeg naar 260 pk en er werden BioPower-versies leverbaar. De 9-5 sedan werd omgedoopt tot Sport Sedan, de Estate heette vanaf nu Sport Estate. In totaal zijn er vanaf 1997 tot en met 2009 483.593 exemplaren van de 9-5 gebouwd. In de zomer van 2010 kwam de volledig nieuwe, vijf meter lange 9-5 op de markt. Deze is ontwikkeld op basis van het GM Epsilon II-onderstel van General Motors, waarop ook de Opel Insignia is gebaseerd. De nieuwe 9-5 werd in september 2009 gepresenteerd op de IAA in Frankfurt en de eerste exemplaren verlieten de fabriek in november van dat jaar. De nieuwe 9-5 kwam met naar keuze een 1.6T (180 pk), 2.0T (220 pk) of een 2.8T V6 (300 pk) benzinemotor. Op het gebied van diesels waren er de 2.0 TiD (160 pk), de 2.0 TTiD (190 pk) en de 2.9 TiD V6 (250 pk). Van deze laatste schijnt er slechts één exemplaar gemaakt te zijn. Een handgeschakelde zesbak was standaard, een automatische zesbak en vierwielaandrijving stonden op de optielijst.

De productie van de nieuwe 9-5 SportCombi was voor het einde van de zomer van 2011 aangekondigd, maar werd verschoven naar begin 2012. Door alle financiële en organisatorische problemen rondom Saab en General Motors is de SportCombi echter nooit in serie geproduceerd. De voorserie modellen zijn in december 2012 in Zweden via een veiling verkocht.In september 2010 maakte de nieuwe eigenaar van Saab, Spyker Cars, bekend dat voor toekomstige Saab-modellen na 2012 motoren van BMW zullen worden toegepast. Saab ging echter eind 2011 failliet. In april 2011 werd de productie van de 9-5 al eens onderbroken, waarna in december van dat jaar de stekker er na 11.280 auto’s definitief uitging.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de Saab 9-5 op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 13 december 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn