Fiat Regata is veel meer dan een Ritmo met kont

Fiat Regata is veel meer dan een Ritmo met kont
Het recept lijkt zo eenvoudig: geef een hatchback een ‘kont’, en de sedan-versie is geboren. Bij de ontwikkeling van de Regata bewandelde Fiat echter andere wegen. Fiat realiseerde zich drie dingen toen de Ritmo als basis werd genomen voor de Regata. Op de eerste plaats zou het mechaniek en het onderstel moeten harmoniëren met de andere koetswerkvorm en de nieuwe gewichtsverdeling. Verder wilde men dat het uiterlijk van de Regata niet teveel zou lijken op dat van de Ritmo. En tenslotte bedacht men dat een dergelijke auto voornamelijk wordt gekocht door veeleisende consumenten, die wat extra luxe en comfort op prijs weten te stellen. Vooral als zij daarvoor niet te veel hoeven te betalen.

De Regata is ontworpen als een royale middenklasser voor de jaren ’80. Het model werd begin 1984 gelanceerd om de befaamde Fiat 131 te vervangen. In september 1984 volgde de Regata Weekend met een deelbare achterklep. De Regata heeft in tegenstelling tot zijn voorganger een dwarsgeplaatste motor, voorwielaandrijving en onafhankelijke wielophanging rondom. Bij de ontwikkeling is men uitgegaan van een aerodynamisch getekende carrosserie. De neus is typisch Fiat met vijf schuinlopende strepen en aan weerszijden rechthoekige koplampen met tot in de hoek doorlopende knipperlichten. Gekozen werd uit benzinemotoren met een inhoud van 1.300, 1.500 en 1.600 cc. Ook waren er een 1.700 en 1.900 cc dieselmotor leverbaar.

Net als van de Uno en Ritmo heeft Fiat van de Regata een zuinige (Energy Saving) ES-uitvoering in het programma opgenomen. De Regata ES heeft een gunstigere luchtweerstand door montage van een spoiler op het kofferdeksel, speciale wieldoppen en windschermen langs de voorste portierramen. Op technisch gebied is er geïnvesteerd in elektronische Digiplex ontsteking, een vijfbak, een verbruiksmeter in het dashboard en het Citymatic-systeem. Het Citymatic-systeem is een patent van Fiat en kennen we nu als stop/start-systeem. Tijdens het wachten voor een verkeerslicht slaat de motor af als de versnellingsbak in z’n vrij wordt gezet en de koppeling niet beroerd wordt. Zodra het koppelingspedaal wordt ingedrukt start de motor weer.

Fiat Auto Nederland schonk bij de Regata veel aandacht aan een speciale inruil- en onderhoudsgarantie. Zo werd een inruilgarantie aangeboden van 60 procent van de aanschafprijs gedurende twee jaar na aflevering, met een maximum van 50.000 kilometer. Ook bood Fiat naast de normale fabrieksgarantie van één jaar gedurende twee jaar een onderhoudsgarantie. In de Fiat-fabrieken in Rivalta en Mirafiori, waar de Regata van de band rolt, spelen robots een belangrijke rol. Het laswerk wordt door een batterij van meer dan 200 robots verricht en voor het lakwerk staan 20 robots gereed. Voordat de verschillende onderdelen een plaats krijgen in de auto worden ze eerst uitvoerig getest. Van de 6.500 medewerkers in de fabriek is bijna 10 procent rechtstreeks betrokken bij de kwaliteitscontrole.

AutoTheek testte in april 1984 de Regata 85S en betitelde de auto als “een waardige broer van de Uno, de Auto van het Jaar 1984.” Over het rijgedrag was men zeer te spreken: “De motor vertoont voldoende elasticiteit en trekt goed door. Bij dat alles blijft het motorgeruis beperkt. De vijfbak schakelt trefzeker, al zou de bediening iets lichter mogen.” Het comfort stond volgens de auteur op een hoog plan. Hij schrijft hierover: “De wegoneffenheden worden door de vering prima opgevangen en zowel voor- als achterin zit men als een vorst. Het bijna ontbreken van windgeruis draagt bij aan dit comfort.” Tegenwoordig moet je maar net het geluk hebben om tegen een Regata aan te lopen. Af en toe komt er nog eens een goed exemplaar als schuurvondst tevoorschijn, maar het gros heeft de roestduivel niet overleefd. Als je er écht eentje op de kop wilt tikken moet je je zoekgebied naar thuisland Italië verleggen. Daar staan er nog enige tientallen te koop.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de Fiat Regata op onze Facebook-pagina.

Benzinemotoren
70 1.280 cc 65 pk
70 S 1.280 cc 68 pk
75 S 1.498 cc 75 pk
75 S i.e. 1.498 cc 75 pk
85 S 1.498 cc 79 pk
85 S 1.498 cc 82 pk
85 S 1.574 cc 82 pk
90 S i.e. 1.574 cc 90 pk
100 S 1.574 cc 100 pk
100 S i.e. 1.574 cc 100 pk

Dieselmotoren
D 1.714 cc 58 pk
D 1.698 cc 60 pk
DS 1.929 cc 65 pk
Turbo DS 1.929 cc 80 pk
Dit artikel is gepubliceerd op 20 december 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn