Opel Omega Auto van het Jaar 1987

Opel Omega Auto van het Jaar 1987
In 1987 wordt de Opel Omega verkozen tot Auto van het Jaar en laat de Audi 80 en BMW 7 Serie achter zich. Sinds het begin van de jaren zestig is de Opel Rekord een begrip. Een grote, degelijke en conservatieve zaken- en gezinsauto. In 1986 wordt die rots in de branding opgevolgd door de Omega die zich de meest aerodynamische sedan van het moment mag noemen. En bovendien Auto van het Jaar 1987.

De Rekord was een goede, maar nooit echt opzienbarende auto. De Omega was dat bij zijn introductie wel. Zo’n gladde koets was nog niet vaak vertoond. Terecht dus dat de grote Opel een nieuwe naam kreeg. Bij de verkiezing voor 1987 nam de Omega het op tegen enkele zware concurrenten, zoals de Audi 80 en BMW 7 Serie. De juryleden kozen niet voor de oogstrelende koets van de Audi of de imposante technische aspecten van de BMW, maar gaven de traditionele waarden waarmee de Rekord altijd zo goed had gescoord de doorslag. Waarbij de Opel het niet zou hebben gered zonder zijn verbeterde rijeigenschappen en de gladde carrosserie.

Autokampioen brengt verschillende tests van de Omega. De meest interessante is die van een 2.0i CD in zijn verkiezingsjaar. De auto neemt het dan op tegen liefst vijftien soortgenoten, in een strijd die Totaaltest werd genoemd. Veel dikke jongens komen aan bod, van de Audi 100 en BMW 525i tot de Nissan Laurel en de Honda Legend. De Omega is in het gezelschap bescheiden gemotoriseerd, maar maakt dit goed met een laag brandstofverbruik en een gunstige prijs.

De rijeigenschappen worden als redelijk beoordeeld, het comfort is goed en de kofferruimte riant. Al met al een auto die met een groot aantal gemiddelden in de totaalbeoordeling zijn mannetje wel staat. Veel van de andere vijftien testauto’s laten een grilliger beeld zien met duidelijker plus- en min-punten. Iets wat ook op een sterker karakter kan duiden. De Omega was daardoor geliefd bij een groot publiek.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de Opel Omega op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 21 december 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn