Nog 30 duizend Toyota Starlets op Nederlandse wegen

Nog 30 duizend Toyota Starlets op Nederlandse wegen
De Toyota Starlet is van 1973 tot 1999 in zes generaties gebouwd. Vanwege het betrouwbare karakter van de B-segmenter is de auto nog regelmatig op de openbare weg te zien. De eerste Starlet met modelcode P4 kwam in maart 1973 als tweedeurs sedan en driedeurs combi op de Japanse markt. Eind 1973 volgde de vierdeurs sedan. Als uitvoeringsvarianten waren er de Standard, Deluxe, Hi-Deluxe, ST en SR. In 1976 werd de P4 gemodificeerd tot P5. Beide modellen zijn in Europa nooit geleverd.

In het voorjaar van 1978 was Europa aan de beurt. De als drie- en vijfdeurs hatchback en stationwagon leverbare Starlet P6 had achterwielaandrijving en een starre achteras. Leverbaar waren een 1.0-liter, 1.2-liter en 1.3-liter benzinemotor met respectievelijk 45, 55 en 65 pk. In september 1980 volgde er een facelift met nieuwe koplampen en een kortere motorkap. In Nederland rijden er nog een kleine 100 Starlets uit 1978 tot en met 1983 rond.

Twee jaar later werden de bumpers, de achterklep en het dashboard vernieuwd. De Starlet P7 verscheen in 1984. Dit model was totaal anders dan zijn voorganger. Tot en met het einde van deze serie in 1989 zijn er nauwelijks wijzigingen aangebracht. Er waren een 1.0-liter (55 pk) en een 1.3-liter benzinemotor (75 pk) en een 1.5-liter dieselmotor (55 pk). Af en toe zie je nog wel eens een Starlet P7 rijden, want op dit moment staan er volgens de statistieken nog altijd 2.000 exemplaren uit de jaren 1984 tot en met 1989 geregistreerd bij de RDW. In 1990 was de tijd rijp voor de Starlet P8, een drie- of vijfdeurs hatchback. In Nederland is dit model alleen met een 75 pk leverende 1.3-liter benzinemotor en de 55 pk sterke 1.5-liter diesel verkocht. Voor de startende automobilist is de Starlet P8 een uitstekende auto. Betrouwbaar, niet duur in aanschaf en er is nog genoeg aanbod. Er rijden nog 12.000 Starlets uit 1990 tot en met 1995 over de vaderlandse wegen.

De laatste Starlet, met de productiecode P9, startte in 1996. Onderhuids was het een verbeterde versie van de P8. Het silhouet van zijn voorganger was nog duidelijk zichtbaar, maar toch was de P9 flink moderner, zowel van binnen als van buiten. Volgens het de gegevens van de RDW rijden er in ons land nog 16.000 Starlets van het laatste model rond. In 1999 werd de Starlet afgelost door de Yaris. De Starlet heeft altijd de bovenste plaatsen van de betrouwbaarheidsstatistieken bevolkt. Roest was vooral vóór 1990 een probleem, de Starlet P8 en P9 zie je nog regelmatig rijden. Het is niet voor niets dat er in totaal nog ruim 30.000 Starlets op de Nederlandse wegen rijden, technisch zijn de auto’s niet kapot te krijgen en slijtage-onderdelen zijn goed te krijgen.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de Toyota Starlet op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 22 december 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn