Oude tijden herleven met de Opel Ascona B

Oude tijden herleven met de Opel Ascona B
Mijn allereerste auto was een Ascona B 2.0S Berlina, de FX-26-PN. Ik was jong, het was 1991 en zo’n Opeltje kocht je voor een appel en een ei. Na een jaar aftrappen was er niet veel meer van over en liet ik de auto achter bij de sloop, maar de herinnering is nooit meer vertrokken. Het gevoel van vroeger kwam weer tot leven toen ik de 50-JDF-5 zag. Met het in ontvangst nemen van de sleutels bij youngtimerspecialist Marco Hof in Heerhugowaard voelde ik me zoals de eerste eigenaar zich moet hebben gevoeld.

Deze luxe Ascona 2.0S Berlina kostte in maart 1982 flink wat geld toen deze voor het eerst een Duitse kentekenplaat kreeg opgeschroefd. Dat de productie al in de zomer van 1981 was gestaakt ten gunste van de voorwiel aangedreven Ascona C zal als kortingsfactor hebben gegolden. Als opties koos de eerste eigenaar een drietraps automaat, een handbediend schuifdak en metallic lak. Met 100 pk en minder dan 1000 kilo gewicht was en is deze Opel een rappe klant en vlotter 75pk 1.6S en 1.9 die doorgaans werden gekozen. De automaat haalde de vaart er ook niet echt uit.

Destijds stonden de straten vol met Ascona’s, Taunussen, Corolla’s en Golfjes. In de loop der jaren verdwenen de meeste van deze pure vervoersbolides van gelukkige gezinnen uit het straatbeeld naar de schroothoop. De roest had zijn tol geëist, niet het technisch falen. Deze Ascona heeft het als een van de weinigen overleefd. Wat de eerste eigenaar heeft bewogen zo zuinig te zijn en zo weinig kilometers te maken zullen we nooit weten. Er zijn geen facturen of documenten bewaard gebleven. Alleen een sticker van de dealer in Beieren, maar die reageert niet op mijn e-mails. Op 15 april 2009 is de Opel ingevoerd in Nederland en heeft hij sindsdien wat gerouleerd. In 2013 belandde de auto in de bedrijfsvoorraad van Marco Hof en daar trof ik hem aan. Na achterlating van een ONK (Origineel Nederlands Kenteken, red.) Peugeot 205 GTI 1.9 die toch niet geheel was wat ik zocht, heb ik de Opel meegenomen om er nooit meer afscheid van te nemen.

Rijden doet de auto niet zo veel, want de verwarmde garage wordt enkel verlaten bij droog weer en goede verwachtingen. Afgelopen jaar waren het 1.506 vreugdevolle kilometers. Schuifdak open, de Philips FM radio op een stoorvrije zender en gaan. Inmiddels staan er na 34 jaar 66.000 kilometers op de teller en niets wijst erop dat het een ton meer zou zijn. De bekleding is heel, alle gevoelige deurhendels en tere afdekplaten bij de voeten zijn onbeschadigd. Dat zijn van die typische Ascona-dingetjes die stuk gaan. Een klein roestblaasje wil niet groeien en blijft dus enkel onder controle. Intussen is elke schaarse kilometer een feestje. De typische lucht, de vlotheid van rijden, het lichte interieur, de dunne A-stijlen, het gebonk op slecht wegdek en dwarsrichels, het is allemaal des Opels. De Berlina was de meest luxe uitvoering met heerlijkheden als velours bekleding en tapijt, chromen wielsierringen en andere glimmende randjes en lijstjes. Een huiskamersfeer waarbij hedendaagse auto’s koud en kil zijn geworden.

Qua onderhoud heb ik er weinig aan gehad tot dusver. De brandstofpomp, een paar pakkingen, een slangetje hier en daar en een falende temperatuurmeter zijn gerepareerd. Het reguliere onderhoud is natuurlijk ook keurig uitgevoerd. Net als in 1982 is het een degelijke auto waarbij de techniek robuust en eenvoudig is. Het is elke keer weer een rit in een tijdscapsule. Reacties van mijn leeftijdsgenoten onderstrepen het gemis in het straatbeeld. Ze willen erin zitten, de deuren horen dichtvallen en de typische Ascona-lucht opsnuiven. Het is meer dan een oude Opel. Het is een stuk uit het leven, bewaard voor de toekomst.

Tekst: Roel v. G.

Bekijk meer foto's van de Opel Ascona B op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 30 december 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn