Kleine Talbot Samba kwam voort uit fusie PSA en Chrysler

Kleine Talbot Samba kwam voort uit fusie PSA en Chrysler
Wie kent hem nog, de kleine Talbot Samba? Als Rallye en Cabriolet tegenwoordig goud waard, als basismodel volledig uit het straatbeeld verdwenen. Toen PSA Peugeot Citroën eind jaren ’70 van de vorige eeuw Chrysler Europe overnam en Simca’s omgedoopt werden tot Talbot, had het merk een kleine, zuinige auto nodig. De styling-afdeling van de Talbot Sunbeam fabriek in het Engelse Coventry kreeg de opdracht een model te ontwerpen dat de modellenreeks moest completeren. Omdat het concern er niet zo goed voor stond was het wel noodzakelijk om van bestaande techniek uit te gaan. Zo bleven de ontwikkelingskosten laag.

De uit de PSA-Groep afkomstige Peugeot 104 ZS en Citroën LN vormden al snel de basis van het ontwerp. De 3,50 meter lange Samba is ontstaan uit de Peugeot 104 ZS. Zijn wielbasis werd echter 11 centimeter opgerekt. De grill en de lichtpartijen voor en achter kregen het specifieke Talbot-uiterlijk. Verder werden kunststof schildbumpers gemonteerd en de stoelen en bodemplaat gewijzigd. De naam Samba werd gekozen omdat uit een enquête onder consumenten bleek dat deze naam stond voor opgewektheid, jeugdigheid en internationale allure. Ook paste het goed bij de andere Talbot-namen als Solara, Tagora en Murena. Belangrijke kenmerken van de Samba waren de grote achterklep, de kleine draaicirkel en lage gebruikskosten. Er was keuze uit diverse modellen: de LS, de GLS, de Cabriolet en de Rallye. Bovendien waren er drie motoren beschikbaar: 1.124 en 1.360 cc voor de reguliere modellen en 1.219 cc voor de Rallye. Later werd er nog een basismodel uitgebracht met 954 cc.

De introductie van de Samba vond plaats in november 1981. In mei 1982 verscheen de Samba Cabriolet die is ontworpen door Pininfarina. Ook de productie vond plaats in de Pininfarina-fabriek in Italië (Turijn). In juli 1982 werd in Frankrijk de besteluitvoering gepresenteerd, het spannendste nieuws kwam aan het eind van dat jaar met de komst van 200 productie-exemplaren van de Samba Rallye om een homologatie te krijgen voor het rallysport-seizoen 1983. De Rallye had stuggere veren en een dikkere stabilisatorstang voor. De inhoud van de bagageruimte was bij de Rallye kleiner omdat er, door de plaatsing van de dikke carburateurs met luchtfilterhuis, onder de motorkap geen ruimte meer was voor het reservewiel. In mei 1983 presenteerde Talbot het actiemodel Sympa: een opvallende Samba in zilver metallic met een zwart-gele bies, speciale wielen en grijs velours bekleding met een gele bies. In 1986 is de productie van de Samba beëindigd. In totaal zijn er 270.555 Samba’s geproduceerd, waarvan 13.062 cabriolets.

Uit klassieker-oogpunt is met name de Samba Rallye een bijzondere en waardevolle auto. Naast sportieve auto’s worden ook cabrio’s als klassieker hoger gewaardeerd. Onderdelen worden schaars en worden vaak niet meer geproduceerd waardoor de prijzen stijgen. Tegenwoordig kennen de cabriolet en de Rallye een kleine schare liefhebbers en worden nog hier en daar op oldtimer-bijeenkomsten en op circuits aangetroffen. De driedeurs versie is vrijwel geheel uit het straatbeeld verdwenen. De belangrijkste oorzaak hiervan is het roestprobleem waarmee de meeste auto’s uit die tijd kampten. Oorspronkelijk zou de Citroën AX als opvolger van de Samba onder de naam Talbot gebouwd gaan worden. In 1984 werd Talbot echter opgeheven waardoor de AX de ‘double chevron’ opgespeld kreeg.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de Talbot Samba op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 1 januari 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn