Deze auto's worden 30 jaar oud in 2016

Deze auto's worden 30 jaar oud in 2016
Ook in 2016 mogen diverse youngtimers dertig kaarsjes uitblazen. De meest opzienbarende nieuwtjes uit 1986 brengen we nog eens voor het voetlicht. Laten we met de droomauto’s beginnen. De Porsche 959, een tip voor iedereen met te veel geld, want de 450 pk sterke en 317 km/h snelle vierwielaangedreven sportwagen brengt tegenwoordig in goede staat enkele tonnen op. Net zo’n waardevaste investering is de eerste BMW M3. Flink uitgebouwd, een kofferdeksel uit kunststof, 200 pk op de achterwielen, heerlijk.

Als je meer van de coupés bent spreekt de Mazda RX-7 wellicht tot de verbeelding. Met zijn turbineachtige sound trok hij de aandacht, net als met het olie- en brandstofverbruik van de 150 pk wankelmotor. Desondanks is het een collectorsitem geworden dat je voor niet al te veel geld op de kop kan tikken. Iets praktischer is de vierdeurs Lancia Thema 8.32, inderdaad de geliefde uitvoering met 32-kleps Ferrari-motor. Een vierpersoons raket met een heerlijk geluid, maar ook hoge onderhoudskosten.

In 1986 verscheen de Volkswagen Golf GTI ook als zestienklepper. Toeren maken was het devies, want van onderuit trok de 8V-versie zelfs beter. Met zijn 139 pk haalde de Golf GTI 16V een topsnelheid van 208 km/h. Anno 2016 nauwelijks meer in originele staat te vinden. Nog zo’n sportief ding van Volkswagen was de Polo G40 met mechanische compressor en 115 pk, zo mogelijk nog zeldzamer als zijn grotere broer. Het Japanse front schoof dertig jaar geleden de Swift 1.3 GTi naar voren. Een 1.300 cc grote zestienklepper met dubbele bovenliggende nokkenas en 101 pk. Super licht, dus dat komt wel van zijn plek.

Niet te versmaden is de BMW 3 Serie Cabrio van de E30-generatie, de eerste echte cabriolet op basis van BMW’s succesnummer. Liefhebbers die met een schuin oog de oldtimermarkt in de gaten houden koesteren hun exemplaar inmiddels, de waarde van hun oogappeltje stijgt en stijgt. Nog zo’n leuke nieuweling uit 1986 is de bij Pininfarina gebouwde Peugeot 205 Cabrio, die in tegenstelling tot de BMW, voorzien was van een rolbeugel. Veel keuze in open 205’jes zijn er niet meer, dus stel niet te veel eisen als je geïnteresseerd bent. Ondanks het winterweer blijven we nog even hangen bij de auto’s zonder dak. De Saab 900 Cabrio is dertig jaar na zijn introductie nog altijd enorm gewild. Zijn markante design gecombineerd met de donkere roffel uit de uitlaat spreken tot de verbeelding.

Jaguar stapte halverwege de jaren tachtig af van de dubbele ronde koplampen en gaf de duurste uitvoeringen van de XJ40 rechthoekige schijnwerpers. Het digitale dashboard was een unicum in die tijd. De concurrerende BMW 7 Serie E32 is nog altijd zeer geliefd en de strijd onder liefhebbers of de Mercedes S-Klasse de betere auto is, is nog niet bezworen. Audi stelde in 1986 zijn nieuwe 80 voor, onder fans bekend als de B3 en gezegend met een ongelofelijk lage luchtweerstand van 0,29 Cw. Door de volledig verzinkte carrosserie werd het roestspook uitgebannen en gordelspanners (Procon-Ten) verhoogden de veiligheid. Nog altijd oogt deze generatie 80 erg tijdloos, knap gedaan van Audi.

Het Franse Citroën kwam dertig jaar geleden met zijn nieuwe compacte stadsauto, de AX. Niet voorzien van typische Citroën-kenmerken, maar wel praktisch, licht en zuinig. De Auto van het Jaar 1986 mogen we in dit overzicht natuurlijk niet vergeten. Ford haalde met de opvolger van de Granada de titel binnen. Het publiek moest wennen aan de grote achterklep, maar dit was wel de eerste productieauto in Europa met standaard ABS. Als laatste een blik op de Volvo 480 ES waar we als Nederlanders best trots op mogen zijn. De in Born gebouwde hatchback/coupé was Volvo’s eerste voorwielaandrijver die herinneringen aan de P 1800 ES boven moest brengen.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van deze jubilarissen op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 3 januari 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn