Het autonieuws van 25 jaar geleden

Het autonieuws van 25 jaar geleden
Vijfentwintig jaar geleden houdt de Sovjet Unie na 69 jaar op te bestaan, maakte de Finse premier Harri Holkeri voor het eerst gebruik van een mobiele telefoon en kon door een wetswijziging in België voor het eerst een vrouw de troon bestijgen. Zo leer je nog eens iets. Op autogebied was er ook het een en ander gaande. Onderverdeeld naar voertuigklasse kijken we naar de hoogtepunten uit 1991.

Audi-fans verheugden zich op de komst van de gefacelifte Coupé en de geheel nieuwe Cabriolet op basis van de 80 B3. De Coupé was met zijn grote achterklep nog best praktisch en als S2 met 230 pk erg snel. Genieten van de zon kon in eerste instantie alleen met een 2,3-liter vijfpitter in het vooronder, in de jaren na 1991 werd het gamma uitgebreid met V6-motoren en zelfs TDI-diesels. Een kleine maar fijne sportcoupé kwam uit het Verre Oosten. Mazda stelde de MX-3 voor die op het platform van de 323 stond. Destijds baarde de auto opzien met zijn slechts 1,8-liter grote V6. Tegelijkertijd werden we door Mazda ook getrakteerd op de grotere en in Amerika gebouwde MX-6 met onderhuids techniek van de Ford Probe. Concurrent Nissan wierp de 100NX met zijn bijzondere targadak in de strijd.

In de middenklasse waar ook in 1991 veel zakelijke rijders hun nieuwe leaseauto uitzochten was het de BMW 3 Serie E36 die zijn eerste volledige productiejaar beleefde. Totaal verschillend van zijn voorganger, de legendarische E30, schopte de strak sturende achterwielaandrijver het tot lieveling van velen. Minder prestigieus waren de Fiat Tempra, Hyundai Lantra, Mazda 626 en Seat Toledo. Helemaal geen verkeerde auto’s, maar tegen gevestigde namen (Vectra, Passat) waren deze auto’s niet opgewassen. Begin jaren negentig kwam de ruimtewagen voorzichtig in zwang. Chrysler schoof de geheel nieuwe Voyager naar voren en bij Renault stond de tweede generatie Espace in de showroom. Mitsubishi bewandelde twee verschillende paden. De zevenzits Space Wagon was geschikt voor grote gezinnen, de kleinere Space Runner met een schuifdeur in plaats van normale achterportieren kon minder klanten verleiden.

In het C-segment konden we in 1991 de Citröen ZX verwachten. Liefhebbers van het Franse merk vonden het model maar niets. De ZX had totaal geen specifieke kenmerken die een Citroën tot een Citroën maken. Geen hydropneumatische vering, geen opvallend design… De eeuwige verkooptopper van Opel kreeg een nieuwe naam. Van de Kadett gingen we naar de Astra. In het begin waren de ingenieurs nog bezig met het oplossen van kinderziektes, maar qua verkoopaantallen had Opel weinig te klagen. Nog zo’n evergreen die 25 jaar geleden compleet vernieuwd werd vinden we bij aardsvijand Volkswagen. De derde generatie Golf was minder hoekig dan nummer twee en voorzien van betrouwbare techniek. Het ijzersterke imago van zijn voorganger heeft hij tot op heden echter nog niet weten te evenaren. In 1992 won de Golf III de titel Auto van het Jaar.

Honda kwam in 1991 met hun snelle vlaggenschip, de NSX. Een tweezitter met middenmotor die in Amerika als Acura verkocht werd. De achterwielaangedreven NSX was de eerste Japanse productieauto die grotendeels uit aluminium opgetrokken was, bovendien monteerde Honda volelektrische stuurbekrachtiging en een technisch hoogstaande 274 pk sterke V6-motor met een maximaal toerental van 8.000 omwentelingen per minuut. In de klasse van de luxueuze sedans was het de beurt aan de Mercedes S-Klasse W140. De vooruitstrevende limousine kwam later dan gepland op de markt omdat de hoge bazen de in 1989 geïntroduceerde Lexus LS 400 naar de kroon wilde steken. De S-Klasse moest tenslotte de beste auto ter wereld zijn en blijven. Minder succesvol was de Mitsubishi Sigma met onder de motorkap een drieliter V6 met 177 of 205 pk. Tegenwoordig een zeldzaamheid.

Om de in 1983 voorgestelde 205 te vervangen dacht Peugeot met de kleinere 106 een goede zet te doen. Dat die strategie niet helemaal uit de verf kwam bewijst het feit dat de 205 nog tot 1998 is doorgebouwd. Desondanks wist de 106 prima verkoopcijfers te scoren en de harten van het publiek te stelen. Licht, vlot, praktisch en voorzien van een aantrekkelijk prijskaartje.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de nieuwe auto's uit 1991 op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 4 januari 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn