Deze auto's zijn in 2016 officieel youngtimer

Deze auto's zijn in 2016 officieel youngtimer
Vijftien jaar, de leeftijd dat een auto officieel tot de youngtimers gerekend mag worden. Tegenwoordig is de levensduur van een auto veel langer dan vroeger. Vielen dertig jaar geleden na een jaar al de gaten in de dorpels, nu komen we auto’s tegen die na 200.000 kilometer nog als nieuw ogen. Veel jubilarissen uit dit overzicht zijn dan ook nog dagelijks op de weg te zien en staan nog niet te boek als (fiscaal) aantrekkelijk historisch erfgoed. Maar wat niet is kan nog komen. Wie weet vinden we over een paar jaar een van deze auto’s wel een verademing naast onze zelfrijdende elektrisch aangedreven gadget.

De tweede generatie Audi A4 was nog altijd herkenbaar als A4, maar zijn kenmerkende schuine kontje keerde niet terug. Technisch flink moderner en voorzien van een strak onderstel een fijne auto. Audi schoof met de gefacelifte A6 een verbeterde versie van zijn zakensedan/-stationwagon naar voren. Bij BMW was het in 2001 tijd voor de 3 Serie Compact op basis van de 3 Serie E46. Net als de eerste Compact kreeg het design niet alleen positieve reacties. Desondanks verliepen de verkopen gesmeerd.

Met de eerste generatie C5 had Citroën een echte Franse limousine in het programma. De hydropneumatische vering zorgde voor een weldadig comfort, de technische betrouwbaarheid was in de eerste jaren iets minder voorbeeldig. Honda introduceerde vijftien jaar geleden de opmerkelijke HR-V, een crossover die zijn tijd ver vooruit was. Vooral de driedeurs HR-V deed de wenkbrauwen fronsen, maar een leuke auto blijft het. De Jaguar X-Type vergeten we liever. Het Britse automerk was destijds in handen van Ford waardoor hun meest compacte model niets meer was dan een Mondeo met een luxueuze jas. Vuurwerk was er in 2001 bij Lamborghini waar de door de Belg Luc Donckerwolke getekende Murciélago geïntroduceerd werd. De 580 pk sterke opvolger van de Diablo werd in samenwerking met moederbedrijf Audi ontwikkeld en in totaal zijn er 4.099 exemplaren geproduceerd. Vijftien jaar geleden werden er opmerkelijk veel curieus gestylde auto’s op de markt gebracht. Wat te denken van de door Sotiris Kovos ontworpen Lexus SC 430 die gebaseerd was op de GS en beschikte over een stalen klapdak. Met 286 pk goed voor een sprint van 0-100 km/h in 6,2 seconden.

Lotus zette aan het begin van dit decennium de tweede Elise in de schijnwerpers. De basisuitvoering woog slechts 710 kilo en met zijn 122 pk sterke 1.8i-16V motor van Rover schopte de extreem scherp sturende tweezitter het tot een acceleratie van 0-100 km/h in 5,7 seconden. Rijplezier gegarandeerd. Iets minder hard geveerd, maar nog altijd voorzien van een flink portie dynamiek was te vinden bij Mazda. Daar werd in 2001 de MX-5 NC gefacelift en kwam er zelfs een viertraps automaat beschikbaar. Nog zo’n superauto uit 2001 is de Maserati Spyder met zijn 390 pk V8. Mercedes-Benz gaf vijftien jaar geleden de ML een flinke update. Vooral de afwerking en betrouwbaarheid waren sinds zijn komst in 1997 twijfelachtig. Het Britse Mini, onderdeel van BMW, verraste vriend en vijand met een herinterpretatie van de oer-Mini uit 1959. Het autootje sloeg in als een bom, ondanks de gepeperde aanschafprijs. Oxford blijft tot op de dag van vandaag de thuishaven van Mini, maar inmiddels wordt een gedeelte van de productie ook in ons eigen Born gerealiseerd.

Rallymeester Mitsubishi stuurde in 2001 met de Lancer Evo VII over grindpaden. Deze generatie was voorzien van instelbare actieve differentielen en een aluminium onderstel. Ook bij Opel was rijplezier gegarandeerd. Snelle huisvaders gingen voor de 192 pk sterke Zafira waarin ze toch hun hele gezin konden herbergen, vrijgezellen die genoeg hadden aan een tweezitter leefden zich uit met de bij Lotus in het Britse Hethel gebouwde Speedster. In totaal 7.207 stuks verlieten de fabriek. Peugeot trad met de kleine 206 CC toe tot het segment van de cabrio’s met stalen dak. Vaak gekscherend een dameskappersauto genoemd, maar feit blijft dat vooral vrouwen gecharmeerd waren van de Fransoos die onder leiding van designer Murat Günak ontworpen is. De Porsche 911 996 werd bij zijn komst in 1997 door zijn spiegelei-koplampen niet al te enthousiast ontvangen. Daarom besloot het merk in 2011 de schijnwerpers aan te passen. Technisch veranderde ook het een en ander, de meesterlijk 911 GT3 kreeg 381 pk, 21 paarden meer dan voorheen. Ondanks de investering van een miljard euro in de ontwikkeling van de tweede serie Laguna werd dit model voor Renault een catastrofe. De middenklasser mocht dan wel vijf sterren hebben gescoord bij de EuroNCAP-crashtest, de elektronica deed niet alleen eigenaren, maar ook monteurs gruwelen. Gauw vergeten, al kan het design ondergetekende nog altijd bekoren.

Een merk dat inmiddels van de markt verdwenen is en waarvan het niet duidelijk is of het ooit terugkeert is het Zweedse Saab. Alhoewel, Zweeds? De eerste 9-5 uit 1997 stond op een basis van General Motors (Opel Vectra B) en kreeg in 2001 een update. Het ontwerp mag dan wel eigengereid ogen, de motoren vonden hun herkomst gedeeltelijk bij het Italiaanse Fiat.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto’s van deze youngtimers op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 6 januari 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn