Opel Monza vroeger matig succesvol, nu interessant

Opel Monza vroeger matig succesvol, nu interessant
In september 1977 introduceerde Opel op de IAA in Frankfurt de Monza als opvolger van de Commodore Coupé. Een groot succes was de auto echter niet, maar dat maakt de luxueuze coupé vandaag de dag juist zo interessant. De verkopers van de Opel-dealer om de hoek moesten na de introductie nog tot februari 1978 wachten tot zij een Monza in de toonzaal hadden staan. Opel wilde met de Monza, die was afgeleid van de grote vierdeurs Senator, de degens kruisen met de luxe coupé-modellen van BMW en Mercedes. Ondanks het feit dat de 4,70 meter lange en elegant gelijnde coupé erg ruim en comfortabel was, had hij het burgerlijke imago van Opel en een karige uitrusting tegen.

Tot november 1982 is de Monza A1 zo goed als ongewijzigd in productie geweest. Opel ontving veel negatieve reacties over het interieur dat bijna in zijn geheel overgenomen was van de Rekord E. Klanten vonden dat zij niet het gevoel kregen met een luxe coupé onderweg te zijn. Met de komst van de facelift kwam daar verandering in. Opel paste de Monza op vele punten aan, waardoor de Monza weer een aantal jaar mee kon. De Monza A2 kreeg aerodynamische spiegels, kunststof bumpers en een nieuw dashboard.

Tegelijk met de facelift werd het C-pakket met extra meters en bekleding in de kleuren rood, blauw, groen en bruin leverbaar. Sportief ingestelde kopers vinkte het S-pakket met een voorspoiler, 15-inch Ronal-velgen en een gelimiteerd sperdifferentieel aan in de prijslijst. In augustus 1983 verscheen de Monza GSE met 180 pk. Met een sportief uiterlijk, Recaro-stoelen, een sportstuur en de begeerlijke digitale meters van VDO Automotive was dit voor velen een droom van een auto. In juni 1986 kwam de nieuwe Senator op de markt, maar voor de Monza was geen opvolger gepland. Na 47.008 exemplaren kwam er een eind aan de productie.

In Nederland staan er slechts een handvol Monza’s te koop. Ook in Duitsland is het aanbod niet overweldigend. Voor minder dan 2.000 euro kun je er al een op de kop tikken, maar wees dan niet verbaasd als de gaten in het onderstel vallen. Monza’s in goede staat en maximaal 130.000 kilometer hebben een prijskaartje van 4.500 tot 5.000 euro. Voor een Monza GSE in concoursstaat wordt maximaal 9.000 euro gevraagd. Bij het bezichtigen van een Monza is het verstandig om eerst de carrosserie onder de loep te nemen. Spatborden, stijlen, deuren, dorpels, onderstel, alles kan aangetast zijn door het roestspook. Kijk ook ónder de kunststof sierranden. Technisch is de Monza, die is gebaseerd op de Rekord E, ook voor hedendaagse begrippen vrij betrouwbaar. Let wel op een lekkende waterpomp en cilinderkop en versleten tandriemen. Onderdelen zijn steeds moeilijker te vinden waardoor het wellicht handig is om een goedkope Monza als donorauto erbij te kopen.

Motorenprogramma
2.0 E viercilinder in lijn met 115 pk (maart 1983 – oktober 1984)
2.2 i viercilinder in lijn met 115 pk (november 1984 – juni 1986)
2.5 E zescilinder in lijn met 136 pk (mei 1981 – juni 1984)
2.5 i zescilinder in lijn met 140 pk (juni 1984 – juni 1986)
2.8 S zescilinder in lijn met 140 pk (februari 1978 – april 1981)
3.0 S zescilinder in lijn met 150 pk (april 1978 – juli 1982)
3.0 E zescilinder in lijn met 180 pk (februari 1978 – juni 1986)
3.0 i zescilinder in lijn met 156 pk (september 1985 – juni 1986)

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de Opel Monza op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 6 januari 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn