Eerste Ford Ka was 12 jaar lang een succes

Eerste Ford Ka was 12 jaar lang een succes
Uitgesproken meningen waren niet van de lucht in september 1996. Ford lanceerde met de Ka een zeer opvallende stadsauto onder de Fiesta. Gunstig geprijsd, maar toch een volwaardige vierzitter, daarmee moest het autootje overtuigen. Dat het design van Claude Lobo lang houdbaar was bewijst het feit dat de Ka gedurende zijn ongewoon lange productietijd van 12 jaar continu een succes is geweest. Uit de Spaanse Ford-fabriek in Almussafes bij Valencia zijn zo’n 1,5 miljoen Kaatjes gerold.

New Edge noemde Ford de designtaal met gewelfde vlakken en hoekige details. Later zouden ook de Mondeo, Puma, Cougar en Focus volgens deze stroming vormgegeven worden. Misschien vraag je je af waar ‘Ka’ voor staat. De naam verwijst naar een oud-Egyptisch concept van de ziel die levenskracht geeft. Ford gebruikte de basis van de Fiesta voor de Ka, de 1.3 Endura-E motor met onderliggende nokkenas is een oude bekende. Later kwam er ook een goedkopere versie met 50 pk. Auto’s met airco kregen een kortere eindoverbrenging mee zodat de acceleratiekracht niet dramatisch te lijden had tijdens het gebruik van de luchtverfrisser. Dit zorgde wel voor een hoger brandstofverbruik, en de Ka was van zichzelf al niet de meest zuinige auto in zijn klasse. Vanaf 1994 monteerde het Duitse automerk als een van de eerste Europese producenten standaard een bestuurdersairbag in zijn modellen, ook de Ka kreeg zo’n plofzak zonder meerprijs mee.

Eind 2002 was het tijd voor een nieuwe motor, de 1.3 Duratec. Dit blok was met zijn bovenliggende nokkenas een stuk moderner, bovendien hoefde de klepspeling niet meer gecontroleerd te worden. De basisuitvoering beschikte over 60 trappelende paarden, voor sportievere rijders was er de versie met 70 pk. Helemaal pittig was de SportKa met zijn 95 pk sterke 1.6-motor, maar dat is een model dat we later apart zullen behandelen. Veel veranderingen heeft Ford nooit doorgevoerd aan de Ka. Er zijn een keer nieuwe stoelen gemonteerd, de vering is enigszins aangepast en het kleurenschema is continu up-to-date gehouden. Tegelijk met de nieuwe Duratec-motor kreeg de kleine Duits-Spaanse stadsvlo een nieuw instrumentarium.

De minst goede beslissing van Ford was om de Ka geen volverzinkte koets mee te geven en de carrosseriegarantie tot slechts zes jaar te beperken. De meeste modellen uit het gamma konden rekenen op 12 jaar garantie op doorroesten. Al na enkele jaren zijn veel exemplaren dramatisch aangetast door het bruine spook. Het is dat de Ka technisch gezien een volhouder is, anders had je vandaag de dag niet zoveel auto’s uit de eerste bouwjaren meer zien rijden. Roest vind je vooral rond de tankdop, dorpels, achterklep en A-stijl. Ook het onderstel is vaak flink aangevreten. Een ander typisch minpunt zijn de deursloten die snel slijten en de hendel van de richtingaanwijzer die na een bocht niet meer vanzelf terugspringt. Check ook of de verwarming het op alle standen doet, de kachelweerstand wil nog wel eens kuren vertonen. Bij de oude Endura-E motor is de luchtmassameter gevoelig voor storingen en dit blok kan kampen met een ingelopen nokkenas. De nieuwe Duratec-machine wil nog wel eens onregelmatig lopen door een foutje in het motormanagement of de Lamdasonde.

Ford heeft van de opvallende Ka veel actiemodellen uitgebracht. In Nederland kennen we de 1st Edition, waarna dit doorgetrokken is tot ongeveer de 7th Edition. Ook veel kunstenaars hebben hun eigen gelimiteerde versie ontworpen, denk hierbij aan Karel Appel, Frans Molenaar, Corneille en Jan Cremer. In Duitsland zijn de Ka Lufthansa, Ka-ribik, Student en Tropika uitgebracht. Anno 2016 is een Ka voor een appel en een ei op de kop te tikken. Reken op prijzen vanaf 400 euro voor een uitgewoond exemplaar uit 1998 tot zo’n 5.000 euro voor een frisse auto met weinig kilometers uit het laatste bouwjaar 2008.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de Ford Ka op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 9 januari 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn