Alfa Romeo 164 vertoont weinig verouderingsverschijnselen

Alfa Romeo 164 vertoont weinig verouderingsverschijnselen
Het tijdloze model laat het zich nauwelijks aanzien, maar de Alfa Romeo 164 dateert alweer van een kleine 29 jaar geleden. Een rij-indruk met een ’92-er 2.0 TS leert dat deze youngtimer weinig verouderingsverschijnselen vertoont. Na de jaren zeventig, waarin het imago van Alfa Romeo door kwalitatief rampzalige producten een forse deuk opliep, betekende de in september 1987 op de IAA Frankfurt gelanceerde 164 een doorbraak voor het merk. De betoverend mooie, door Pininfarina ontworpen koets herbergde een zeer doorontwikkeld, uit en te na getest concept. Alfa’s jongste deelde overigens zijn platform met de Fiat Croma, de Lancia Thema en de Saab 9000, als onderdeel van het kostenefficiënte Tipo 4-project, hetgeen de door Alfisti vaak bekritiseerde voorwielaandrijving verklaart.

Het stond een succes niet in de weg, want tussen 1987 en 1998 vonden 273.857 exemplaren hun weg naar een koper. Kwalitatief bouwde de 164 een ijzersterke reputatie op, ook onder zakelijk rijders. De serie trapte af met een 2.0 TS (Twin Spark, met dubbele bougies per cilinder), een 3.0 V6 en een 2.5 TD en kreeg later uitbreiding met een krachtiger 3.0 V6 QV en een vierwielaangedreven 3.0 V6 Q4 met 24 kleppen. Op de Italiaanse markt bood Alfa Romeo om fiscale redenen een 2.0 Turbo aan; eerst met vier, later met zes cilinders. In 1993 voerde het merk een facelift door en rondden Super-versies het gamma naar boven af, herkenbaar aan dikkere bumpers en meer chroom.

Nog altijd spreekt het zeldzaam geraffineerde ontwerp van de 164, zo perfect van proporties en zo liefdevol gedetailleerd, tot de verbeelding. Deze smetteloze 2.0 TS uit 1992 onthaalt zijn reizigers met een deftig velours interieur en een royaal plaatsaanbod, tevens voor bagagestukken. Een in alle richtingen verstelbare stuurkolom en twee in hoogte beweegbare voorstoelen onderstrepen de gastvrijheid, zoals ook de centrale vergrendeling en elektrische raambediening dat doen. De voortreffelijke rijpositie creëert lust om kilometers te vreten en daarin toont de zeer strak rijdende 164 zich de beste, zonder dat de voorwielaandrijving nadelig opspeelt. Voor de 144 pk sterke, opvallend soepele Twin Spark-motor blijkt het kinderspel om de slechts 1.245 kilo wegende sedan een enthousiaste voorwaartse drang te bezorgen. Verstokte Alfisti prefereren dan misschien de vermaarde Busso-V6 (officieus vernoemd naar de verantwoordelijke ingenieur) en duwende in plaats van trekkende paarden, maar daarmee laten ze een ragfijne limousine met volop Italiaanse flair links liggen. Dat vertaalt zich in prettige prijzen, dus doe er je voordeel mee.

Tekst: Aart van der Haagen

Bekijk meer foto's van de Alfa Romeo 164 op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 15 januari 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn