Citroën richtte zich met eigenzinnige C6 op Audi- en BMW-rijders

Citroën richtte zich met eigenzinnige C6 op Audi- en BMW-rijders
Citroën presenteerde op de Autosalon van Genève in 2005 de C6, het productiemodel van de C6 Lignage die zes jaar eerder op dezelfde show debuteerde. De eigenzinnige limousine moest het publiek uit hun alledaagse Audi A6 of BMW 5 Serie zien te halen. In de ogen van veel liefhebbers was Citroën in de jaren ’90 teveel een mainstream automerk geworden. De hydropneumatische vering verdween en van stilistische uitspattingen was geen sprake meer. Over de AX, ZX en Xsara kunnen we weinig innovatiefs melden, alleen de grote XM vertegenwoordigde nog de kernwaarden van het Franse merk.

Na de productiestop van de XM in de herfst van het jaar 2000, duurde het nog tot 2005 voordat Citroën met een nieuwe limousine op de proppen kwam. Een paar jaar eerder was de C5 geïntroduceerd, deze auto moest het vooral de Ford Mondeo en Opel Vectra lastig maken. De C6 nam het daarentegen op tegen luxe voitures als de BMW 5 Serie en Jaguar S-Type. Het design van de C6 roept herinneringen op aan de vroegere DS en CX. Een lange wielbasis, grote overhangen en de concave achterruit kenmerken het vlaggenschip van Citroën. Veiligheid stond tijdens de ontwikkeling van de C6 bovenaan de prioriteitenlijst. In 2005 scoorde de auto bij de EuroNCAP-crashtest de maximale vijf sterren voor bescherming van inzittenden, vier sterren voor de veiligheid van kinderen en nog eens vier sterren voor voetgangersveiligheid. Onder meer een reeks airbags en de omhoog scharnierende motorkap droegen bij aan deze goede score.

De C6 stond vanaf januari 2006 de Nederlandse dealers. Er was keuze uit een 3.0 V6 benzinemotor met 211 pk, een 170 pk sterke 2.2 HDiF en een 2.7 V6 HDiF die 204 pk leverde. Alleen de viercilinder 2.2 HDiF was leverbaar met een handgeschakelde zesbak, de V6-motoren waren altijd gekoppeld aan een automatische zesbak. In juli 2009 is de 2.7 V6 HDiF vervangen door de 3.0 V6 HDiF met 241 pk die net als zijn voorganger samen met Ford ontwikkeld was en gebouwd werd in het Engelse Dagenham. Vanaf maart 2009 stonden er louter dieselmotoren in de prijslijst. Een jaar later werd ook de viercilinder diesel uit het programma geschrapt. Citroën voorzag de C6 van allerhande eigenzinnige technische snufjes waaronder het complexe, maar uiterst comfortabele Hydractive-onderstel. Daarnaast waren de meest luxe versies voorzien van een head-up display, Lane Departure Warning en meesturende Xenon-koplampen. Ook bandenspanningssensoren, een navigatiesysteem met spraakherkenning en geluidwerende zijruiten behoorden tot de mogelijkheden. Op 19 december 2012 werd de productie van de C6 stilgezet. In totaal hebben 23.384 exemplaren de fabriek in het Franse Rennes-la-Janais verlaten. 

Een verkooptopper is de C6 nooit geweest, er zijn in Nederland slechts 807 exemplaren nieuw geleverd. De eerste jaren kelderde de restwaarde enorm, waardoor de auto duurder was om te leasen dan zijn Duitse concurrenten. Occasionkopers zijn daarentegen relatief voordelig uit. Het is wel verstandig om lang in je C6 te blijven rijden, want autobedrijven zijn niet happig om de auto weer in te ruilen. Als je een C6 op het oog hebt is het handig om een specialist mee te nemen die kennis heeft van de hydropneumatische vering. Ook de meeschijnende koplampen kampen wel eens met een storing. Kilometerstanden van 300.000 kan de C6 bij regelmatig onderhoud goed aan, vooral de 2.7 en 3.0 V6 HDI-motoren zijn betrouwbaar. De 2.2 HDI staat bekend om turboschades en een snel slijtend tweemassavliegwiel. Doordat de C6 zo’n 1.800 kilo weegt hebben de fuseekogels en de wiellagers het zwaar en de remmen van auto’s met een automatische versnellingsbak slijten sneller dan die van een handgeschakeld exemplaar. Windgeruis op hoge snelheid kan een gevolg zijn van verkeerd afgestelde zijruiten.

Qua kwaliteitsbeleving en afwerkingsniveau staat de C6 niet op het niveau van de grote Duitse drie, maar het is weer eens wat anders. Een uiterlijk dat uniek is, een sierlijk interieurontwerp en natuurlijk het onovertroffen veercomfort geven je een goed gevoel. Jacques Chirac, Nicolas Sarkozy, Laurens Jan Brinkhorst en Maxime Verhagen gingen je al voor.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de Citroën C6 op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 16 januari 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn