ANWB-test 1993: Mazda 323 F 1.8i GLX

ANWB-test 1993: Mazda 323 F 1.8i GLX
De Mazda 323 onderging medio 1991 zijn laatste gedaanteverwisseling, waarbij tevens de motoren werden aangepast om te voldoen aan de strengere emissienormen. Alle motoren zijn inmiddels voorzien van vier kleppen per cilinder en multipoint-brandstofinspuiting. De 323 is verkrijgbaar als driedeurs hatchback met een wielbasis van 245 cm. Varianten hierop zijn de sedan en de vijfdeurs hatchback, de fraai gelijnde F, beide met een wielbasis van 250 cm. Bovendien als combi, die merkwaardig genoeg een kortere wielbasis heeft, namelijk 240 cm.

Voor de 323 zijn vier benzinemotoren beschikbaar, met cilinderinhouden van 1,3, 1,6 en 1,8 liter, een diesel staat niet op het programma. Van de 1,8 liter bestaan twee versies. Een gewone die 106 pk levert en voor de sedan en de F bestemd is, en een versie met twee bovenliggende nokkenassen, de 1.8i DOHC die goed is voor 130 pk. Deze laatste motor ligt in de sportieve GT, die zowel als drie- als vijfdeurs leverbaar is. De vijfdeurs 323 F is leverbaar met de 1,6 en beide 1,8 liter motoren. Uitsluitend in een luxueuze GLX- of sportieve GT-uitvoering. Zowel de 323 F 1.6i als de 1.8i zijn leverbaar met een automaat. De 323 F is met zijn opvallende achterspoiler en zijn uitklapbare koplampen een fraai en markant gelijnde auto. Voorin biedt de auto genoeg ruimte, achterin is de hoofdruimte beperkt. De zitpositie is erg laag, hetgeen het in- en uitstappen bemoeilijkt en ook consequenties heeft voor het zicht rondom.

De prestaties liggen op een hoog niveau, vooral de acceleratie vanaf stilstand verloopt bijzonder snel (0-100 km/h gemeten in 9,7 sec., red.) Zijn felle karakter manifesteert zich echter pas boven de 4000 toeren. Beneden de 120 km/h komt men in de vijfde versnelling bij lange na niet aan die hoge toerentallen, waardoor de trekkracht in vijf dan ook weinig imponeert. De rijeigenschappen zijn zeer goed. De wagen stuurt strak en gemakkelijk door bochten en helt slechts weinig over. Vooral dankzij de bekrachtigde besturing is de wagen gemakkelijk handelbaar. Het comfort vormt niet het sterkste punt. Dit geld zowel voor het geluidsniveau als voor de vering. De 323 past exact in de klasse waarin vrijwel alle fabrikanten vertegenwoordigd zijn en waarin de concurrentie dan ook bijzonder heftig is. De 323 kan zich in deze klasse redelijk handhaven. Een sterk punt van de 323 F is zijn fraaie uiterlijk en, maar dat geldt voor meer concepten van Japanse origine, zijn hoge prestaties. De voordelen van de meerkleppen-techniek komen ook bij deze 1,8 liter motor duidelijk tot hun recht. Niet alleen in de vorm van hoge prestaties, maar ook door de enorme souplesse en de goede trekkracht onderin.

Een sterk verkoopargument vormt ook de lange garantietermijn van 3 jaar of 100.000 km. In eigen huis is de 323 F 1.8i GLX in de hogere regionen van het programma een sterke aanbieding. De vergelijkbare uitvoering met 1,6 liter motor doet qua prestaties niet zoveel onder voor de 1,8 liter, maar is ook slechts weinig voordeliger (f 35.420 tegen f 36.480, red.). De 1.8i DOHC is aanmerkelijk duurder (f 49.075, red.).

Tekst: ANWB

Bekijk meer foto's van de Mazda 323 F op onze Facebook-pagina (1).
Bekijk meer foto's van de Mazda 323 F op onze Facebook-pagina (2).
Dit artikel is gepubliceerd op 18 januari 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn