BMW 320si motorisch een geval apart

BMW 320si motorisch een geval apart
Eind 2005 introduceerde BMW in een oplage van 2.600 stuks de 320si als homologatie-auto voor de FIA World Touring Car Championship raceauto van Andy Priaulx. Vooral motorisch heeft BMW kosten noch moeite gespaard om met iets speciaals te komen, al ging dat niet altijd goed. Tussen maart en september 2006 is de 320si bij BMW in München tussen alle andere 3 Series van de E90-serie gebouwd. Deze speciale editie was alleen in Europa leverbaar als sedan met een handgeschakelde zesbak.

Buiten het M Sport-pakket met dikkere bumpers en sideskirts heeft de 320si 18-inch lichtmetalen wielen met het BMW Motorsport-logo. Kenners weten dat het hier om ‘styling 216’ gaat en dat de velgen op de vooras 8-inch en op de achteras 8,5-inch breed zijn. Om de voorwielen ligt rubber in de maat 225/40 R18, achter is de auto geschoeid met maatje 255/35 R18. Een verlaagd M Sport-onderstel maakt het plaatje compleet. Ten opzichte van een reguliere 3 Serie met M Sport-pakket is het interieur niet aangepast. Ook in de 320si vinden we fantastisch zittende sportstoelen met alcantara bekleding, een sportstuur, een korte schakelpook en aluminium dashboardlijsten.

Het belangrijkste stuk techniek ligt voorin de 320si. De 2,0 liter grote N45B20S-motor levert 23 pk meer dan een standaard 320i. De 173 pk’s komen vrij bij een hoge 7.000 toeren per minuut. Het maximum koppel is met 200 Nm gelijk gebleven en wordt bereikt bij 4.250 toeren per minuut. Aan deze cijfers is al te zien dat deze krachtcentrale houdt van toeren maken. Niet voor niets grijpt de begrenzer pas in bij 7.300 toeren per minuut. Met een topsnelheid van 225 kilometer per uur kan de 1.325 kilo zware 320si aardig meekomen op de Autobahn. Een sprint van 0 naar 100 kilometer per uur in 8,1 seconden is misschien niet waanzinnig snel, maar je hoeft je geen stakker te voelen. Snel inhalen betekent terugschakelen omdat de motor onder in de toeren niet veel kracht heeft. Van 80 tot 120 kilometer per uur in de vierde versnelling lukt volgens BMW in 7,7 seconden. Met een officieel gemeten verbruik van 8,9 liter per 100 kilometer zul je bij een normale rijstijl niet snel leeglopen op de brandstofkosten.

De zestienkleps DOHC-motor (dubbele bovenliggende nokkenassen) van de 320si werd met de hand gebouwd in BMW’s Hams Hall-fabriek nabij Birmingham. Ten opzichte van de gewone 320i-motor werd de boring van de cilinders met één millimeter vergroot tot 85 millimeter en de slag van de zuigers met twee millimeter verlengd tot 88 millimeter. Daarnaast is de volledig variabele klepbediening (Valvetronic) overboord gezet ten behoeve van een conventioneel systeem met een gasklep waardoor de gasrespons directer is. Zowel de inlaat- als uitlaatnokkenas is variabel (Doppel-Vanos), veel onderdelen (waaronder de drijfstangen) zijn versterkt, de cilinderkop is van koolstofvezel en BMW gebruikt speciale bougies. Voor een goede warmtehuishouding is de grotere radiateur van de zescilinders gebruikt.

Het Duitse AutoBild testte in 2006 de 320si en was onder de indruk. Zoals bij elke 3 Serie is de wegligging voortreffelijk. De auto is door de uitgekiende gewichtsverdeling, de 18-inch wielen en het M Sport-onderstel in snel genomen bochten heel neutraal, maar desondanks blijft er nog genoeg comfort over. De 320si heeft ten opzichte van de 320i niet alleen voor, maar ook achter geventileerde remschijven en de motor heeft door het gebruik van een normale gasklep een zeer goede gasrespons. De zesbak met kortere eindoverbrenging schakelt vol gevoel en de besturing is heerlijk direct. In Nederland is de 320si nauwelijks te vinden, in Duitsland kom je beter aan je trekken. Omdat de 320si niet ouder is dan 10 jaar staan er nog diverse exemplaren bij de officiële BMW-dealer te koop. Vaak valt het aantal gereden kilometers erg mee en zijn de auto’s altijd bij de dealer onderhouden. Het aanbod start bij 8.000 euro en loopt op tot 15.000 euro. Daarbij liggen de kilometerstanden tussen de 55.000 en 200.000.

Over het algemeen is de 3 Serie van de E90-generatie een erg betrouwbare auto. Wel is het zaak om goed te letten op overmatige speling in de stuurinrichting en poreuze remslangen. De 320si is berucht om grote motorschades. Vooral motoren die niet goed worden warm gereden geven binnen 150.000 kilometer de geest. Een hardhandige rijstijl is daarnaast ook niet bevorderlijk voor de componenten van het onderstel en de remmen.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de BMW 320si op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 18 januari 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn