Xantia markeerde nieuwe episode bij Citroën

Xantia markeerde nieuwe episode bij Citroën
Vanaf 1987 dacht Citroën na over een opvolger van de BX. De Fransen wilden beter kunnen concurreren met de andere Europese merken en brachten uiteindelijk twee verschillende modellen op de markt. De ZX als compacte middenklasser die het opnam tegen de Volkswagen Golf III en de grotere Xantia die de Opel Vectra in zijn nek voelde hijgen.

De Xantia markeerde in 1993 een nieuwe episode in de historie van Citroën. Niet alleen omdat een begin was gemaakt met namen in plaats van lettercombinaties. De naam Xantia is afkomstig van het Griekse Xanthos, dat licht betekent. Hoewel de Xantia in veel opzichten vernieuwend was, bleef het een echte Citroën. De Italiaanse designstudio Bertone tekende samen met het Centre de Style van Citroën voor het ontwerp. Bertone had eerder al een belangrijk stempel op de vormgeving van diverse Citroëns gedrukt. Meestal leverde Bertone het basisidee, waarna Citroën voor de uitwerking zorgde, zoals bij de BX en XM.

De Xantia is een verdere evolutie van de conceptcar Activa 2 en het vlaggenschip XM. Opmerkelijk is dat er optisch enigszins de indruk van een traditionele sedan wordt gewekt, terwijl de Xantia toch een grote achterklep heeft. De knik in de oplopende taillelijn vinden we ook terug in andere Citroëns. De eerste officiële foto's werden in november 1992 gepubliceerd, waarna de pers begin 1993 de eerste proefritten maakte. Zoals het een echte Citroën betaamd heeft ook de Xantia een hydropneumatisch veersysteem. In dit geval gecombineerd met een meesturende achteras. De duurdere uitvoeringen beschikten over het computergestuurde Hydractief II-systeem dat volautomatisch naar een stuggere afstemming overschakelde als dat nodig is. De niveauregeling zorgde ervoor dat de rijhoogte ongeacht de belading gelijk bleef. Eind 1993 modificeerde men het hydropneumatische systeem, zodat het de auto niet inzakte tijdens stilstand.

Op het gebied van veiligheid is de Xantia voorzien van een zo goed als onvervormbare bodemplaat en door dwarsverstevigingen bood de bodem extra weerstand tegen zijdelingse aanrijdingen. De stuurkolom werd bevestigd aan een dwarsbalk op het schutbord, waardoor het bij een aanrijding niet verder het interieur binnen drong. Optioneel was de Xantia leverbaar met een bestuurdersairbag. In Rennes-la-Janais in het Franse Bretagne is de Xantia gebouwd. Ondanks de vergaande robotisering waren al meer dan twee jaar voor de start van de productie kundige medewerkers geselecteerd. Door opleidingen en trainingen werden zij de Xantia-experts. Voor de serieproductie begon waren alle kinderziektes opgelost zodat de Xantia die van de band rolde een volledige uitgerijpt product was. Ook het milieu achtte Citroën belangrijk. In de Xantia zijn meer natuurlijke materialen toegepast dan voorheen gebruikelijk was. Voor geluiddemping en deurpanelen zijn houtvezels gebruikt en er is waar mogelijk gekozen voor hergebruik van materialen.

Bij zijn introductie in 1993 was de Xantia leverbaar met vier benzine- en twee dieselmotoren. Aan de basis stond de 1.6i met 90 pk, die enkel in de instapuitvoering X leverbaar was. De 1.8i met 100 pk was er tevens als luxere SX en met een viertraps automaat. De 121 pk sterke 2.0i was er alleen als SX en eveneens als automaat. Met een topsnelheid van 213 km/h was de Xantia 2.0i 16V VSX met 152 pk de snelste en meest luxueuze uitvoering. Veelrijders kozen voor de 1.9D met 69 pk (X en SX) of de 92 pk sterke 1.9TD (alleen SX). In 1995 volgde de stationwagon, traditiegetrouw Break genoemd. Dit model was ontworpen door France Design en liep bij Heuliez in Cerizay van de band. Na een facelift eind 1997 en diverse nieuwe motoren werd de productie van de Xantia eind 2001 beëindigd. Al in het voorjaar van 2001 was de C5 gepresenteerd die niet alleen de Xantia, maar ook de XM moest vervangen. Er zijn in totaal 1.216.734 Xantia's geproduceerd, waarvan 147.620 Breaks.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de Citroën Xantia op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 22 januari 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn