Simca 1100 ooit mateloos populair

Simca 1100 ooit mateloos populair
De Simca 1100 was een succesvol model van de Franse autofabrikant Simca, onderdeel van Chrysler Europe. In totaal werden er tussen 1967 en 1985 meer dan twee miljoen exemplaren van geproduceerd. De Simca 1100 was er als drie- of vijfdeurs hatchback, als stationwagen, pick-up en bestelwagen. De auto was had voorwielaandrijving, een dwarsgeplaatste motor voorin en rondom onafhankelijke wielophanging met torsiestaafvering.

De motorinhoud had afhankelijk van de uitvoering een inhoud van 944, 1.118, 1.204 of 1.294 cc. Door de invloed van Chrysler, de Amerikaanse eigenaar van Simca, was de oorspronkelijke motor al geschikt voor loodvrije benzine. Er werd ook een model voor de Amerikaanse markt gemaakt, de Simca 1204, met een tot 1.204 cc vergrote versie van de 1.118 cc motor, wat overigens geen verkoopsucces werd.

Het interieur van de hatchback bood plaats aan vijf personen en de auto was vooral populair als goedkope gezinsauto. De 1100 scoorde altijd goede verkoopcijfers, en was daardoor een veel geziene auto op de Nederlandse wegen. In 1977 werd de opvolger van de Simca 1100 gepresenteerd: de Horizon. De 1100 ging vanwege de overname van Simca door PSA vanaf 1979 Talbot Simca 1100 heten en in 1981 uit productie. De bestelwagenversie (VF2), die onder andere bij de Nederlandse PTT erg populair was, bleef tot april 1985 in productie.

Inmiddels is de 1100, net als vrijwel alle auto’s uit dit segment uit de jaren zeventig, uit het straatbeeld verdwenen. Er werd door Simca nauwelijks aan roestbescherming gedaan, waardoor de auto’s vaak niet ouder dan 10 jaar werden. Daarnaast gaf de synchromesh van de versnellingsbak snel problemen. Door de gebrekkige olietoevoer naar de klepstoters klonk de motor als een bak met spijkers, maar het blok ging desondanks lang mee.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de Simca 1100 op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 22 januari 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn