BMW 3 Serie E36 nog altijd geliefd

BMW 3 Serie E36 nog altijd geliefd
De 3 Serie E36 werd in november 1989 voorgesteld als de derde generatie van BMW’s middenklasser. Vandaag de dag is de auto nog altijd geliefd bij BMW-fanaten. In eerste instantie introduceerde BMW alleen de vierdeurs sedan. De Touring en cabriolet van de voorgaande 3 Serie (E30) werden nog een aantal jaar doorgebouwd.

In 1992 volgde de Coupé, waarna in 1993 de Cabrio en in 1994 de 20 centimeter kortere driedeurs Compact aan het programma werden toegevoegd. De Compact werd door de echte BMW-liefhebbers nooit echt geaccepteerd, in hun ogen was het een 3 Serie met afgehakte achterkant. Ook het dashboard was afwijkend vormgegeven. Als laatste kwam in 1995 de Touring erbij.

Begin 1998 werd de E36 afgelost door de E46, maar de Compact bleef tot september 2000 in productie. De ultra-sportieve M3 is een verhaal apart, daarom houden we deze op dit moment buiten beschouwing. Carrosseriebouwer Baur heeft 310 exemplaren van de vierdeurs cabrio Baur-TC4 geproduceerd. De achterruit en een groot gedeelte van het dak konden verwijderd worden. Ter hoogte van de B-stijl was een dwarsbalk gemonteerd ter versteviging van de koets. BMW heeft de E36 nooit een grote facelift gegeven. Kleine retouches als andere bumpers en knipperlichten, nieuwe kleuren en lichtmetalen wielen hebben de auto door zijn levenscyclus geholpen. Ook technisch is er in de loop van de tijd het een en ander gemoderniseerd. Onder andere de motoren zijn geüpdatet. In het interieur zijn de bekledingsstoffen diverse keren vernieuwd en werden er airbags leverbaar.

Op het gebied van motoren is er keuze uit vier- en zescilinders. Uiteraard zijn de zescilinders vanwege hun loop en geluid niet te versmaden, maar ook een vierpitter voldoet goed. Bij de introductie had de 316i een 99 pk sterke 1,6-liter die later vervangen werd door een 102 pk variant. Kies liever voor de iets pittigere 318i met 115 pk of de 318is met 140 pk. Moet het een zescilinder worden, weet dan dat de prestaties van de 320i (150 pk) op hetzelfde niveau liggen als bij de 318is, maar dat het brandstofverbruik een stuk ongunstiger is. De volgende stap is de 323i met 170 pk en de 325i met 192 pk werd in 1995 vervangen door de 328i met 193 pk. Bij de diesels start het programma bij de viercilinder 318 tds met 90 pk, daarna komt de zescilinder 325 td met 115 pk. Als sterkste diesel was er de 325 tds met 143 pk. Standaard zijn alle motoren voorzien van een handgeschakelde vijfbak, een automaat was een extra.

BMW’s 3 Serie E36 zijn nog altijd zeer goed verkrijgbaar op de tweedehandsmarkt. Wel is ongeveer de helft ten prooi gevallen aan het tuningsgilde en/of achterstallig onderhoud. Voor 1.000 euro heb je al een sedan met zo’n 250.000 kilometer erop. Een nette Touring met 150.000 kilometer kost zo’n 3.500 euro en voor een uniek exemplaar uit Duitsland (de Rentnerauto’s) betaal je al gauw 6.000 euro. Het bouwjaar maakt bij de prijsstelling niet veel uit, het gaat meer om de staat waarin de auto zich bevindt. Let bij aanschaf van een E36 vooral op de wielophanging (draagarmen, wiellagers). Roest is nauwelijks een probleem, alleen onderaan de wielkasten willen nogal eens blaasjes ontstaan. Een ander zwak punt vormen op den duur de uitlaat en de koplampen (worden dof). De motoren zijn gebouwd op een lang leven en voorzien van een onderhoudsvrije distributieketting. Bij voldoende onderhoud is de E36 een betrouwbare en degelijke auto.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto’s van de BMW 3 Serie E36 op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 22 januari 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn