Saab 900 laat ons terugdenken aan de échte Saab-tijd

Saab 900 laat ons terugdenken aan de échte Saab-tijd
Dat de ondergang van het eigenzinnige Saab eeuwig zonde is, daar zijn vriend en vijand het over eens. Nooit meer zullen we een nieuw model van dit merk uit Zweden kunnen verwelkomen. Ja, wellicht iets elektrisch met een Chinees DNA, maar zo’n concept haalt het nooit en te nimmer bij een échte Saab. Laten we daarom vasthouden aan wat ooit is geweest. Zoals de eerste generatie Saab 900, gebouwd van mei 1978 tot maart 1993.

De Zweden hebben voor de 900 het chassis van zijn voorganger, de 99, gebruikt. Vanwege de strenge Amerikaanse veiligheidsvoorschriften was de neus langer gemaakt. In Noord-Amerika had Saab veel kopers en de auto voldeed ruimschoots aan de regels. Veel elementen van de 900 verwijzen naar de ervaring van Saab in de vliegtuigbouw. Kijk maar eens naar de gebogen voorruit en het contactslot tussen de voorstoelen. Features die de veiligheid van de inzittenden ten goede kwamen, net als de bumpers die bij botsingen tot 7 km/h geen schade opliepen. Het interieur was ergonomisch ingericht met bijvoorbeeld een hooggeplaatste radio in het dashboard.

In eerste instantie kwam de 900 als drie- en vijfdeurs hatchback op de markt. Op het gebied van motoren was er keuze uit benzinemotoren met enkele en dubbele carburateur. In de prijslijst stonden daarnaast een injectie- en turbomotor. Veel klanten vroegen om een sedanuitvoering en in 1980 kon Saab die als twee- en vierdeurs leveren. In dat jaar werden de oude, nog uit de 99 bekende B-motoren verwisseld voor de modernere H-motoren. In de vroege tachtiger jaren is de 900 vooral in het Zweedse Trollhättan gebouwd, later rolde de auto ook in Arlöv en bij Valmet Automotive in Finland van de band. In 1982 introduceerde Saab Automatic Performance Control (APC). Dit systeem paste de met behulp van een klopsensor de turbodruk aan waardoor je ook benzine met een lager octaangetal kon tanken. Twee jaar later verscheen de sportieve 900 Turbo 16, een van de meest begeerlijkste Saabs ooit. Met zijn 175 pk was deze uitvoering goed voor een topsnelheid van 205 km/h. Kort daarna voegde Saab de 900 Turbo als achtklepper met 155 pk toe aan het programma.

Medio jaren 80 dacht Saab in Amerika de verkopen te kunnen opschroeven door een cabriolet te introduceren. Op de IAA in Frankfurt in 1983 werd een studiemodel voorgesteld en het publiek reageerde enorm positief. Vanaf voorjaar 1986 is de 900 zonder vast dak geproduceerd bij Valmet in Finland en geheel tegen de verwachting in was de 900 Cabrio een enorm succes. Niet alleen in Noord-Amerika, maar ook in Europa. Vandaag de dag is het een populaire youngtimer waarvan de prijzen snel stijgen. In 1987 gaf Saab de 900 een grote facelift met een nieuwe neus, het jaar daarop kreeg de auto nieuwe remmen, een andere wielophanging en gewijzigde motoren. De 900 sedan ging in 1991 uit productie, de hatchback hield het vol tot maart 1993 en van de cabrio rolde het laatste exemplaar in 1994 uit de fabriek. In totaal zijn er 908.817 Saabs 900 gebouwd, inclusief 48.888 cabrio’s.

Drie jaar na de overname van Saab door General Motors verscheen de tweede generatie 900, ook wel bekend als 900 NG. Dit model stond op het onderstel van de Opel Vectra, iets waar Saab-liefhebbers nog steeds slapeloze nachten van hebben.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de Saab 900 op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 22 januari 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn