Eerste Golf turbodiesel kwam niet van Volkswagen

Eerste Golf turbodiesel kwam niet van Volkswagen
Wie dacht dat Volkswagen met de Golf GTD in maart 1982 op de Autosalon van Genève als eerste met een turbodiesel in een compacte auto kwam heeft het mis. De gebroeders Van Zijverden schroefden vier jaar eerder al een turbocompressor op de Golf D.

Omdat diesels in de jaren zeventig en tachtig nog niet zo’n goede naam hadden op het gebied van trekkracht en acceleratie was een extra boost welkom. Volkswagen had sinds 1976 de Golf met 1.5 CK-dieselmotor in het gamma die, zeker naar hedendaagse maatstaven, niet bijster vlot was. Met zijn 50 pk en 80 Nm kostte het minimaal 19 seconden om de grens van 100 km/h te bereiken en na een lange aanloop zat er een topsnelheid van 141 km/h in. Een verbruik van 1 op 16 gold destijds als zuinig, dus voor veelrijders zat er weinig anders op dan zich over te geven aan de matige prestaties.

Volkswagen tackelde dat probleem door in 1982 met de Golf GTD te komen. De inmiddels nieuwe 1.6 CR-diesel met 55 pk uit de normale Golf kreeg naast meer dan 30 aanpassingen vanwege de hogere thermische belasting een uitlaatgasturbo van de firma Garret waardoor het vermogen steeg tot 70 pk. De trekkracht van de geblazen intern CY genoemde turbodiesel vloog omhoog van 98 naar 130 Nm. Goed voor een top van 160 km/h en een sprint van 0 naar 100 km/h in 14 seconden. Het brandstofverbruik dat Volkswagen opgaf was zelfs nog iets gunstiger dan bij de atmosferische diesel. Eén nadeel had de Golf turbodiesel wel. Hij was er alleen als sportieve GTD met verlaagd onderstel. Vertegenwoordigers die wat meer comfort wensten werden dus teleurgesteld.

De gebroeders Van Zijverden kwamen in 1978 met de Hi-Tuned Diesel kit op de markt. Niet alleen voor de Volkswagen Golf D, maar ook voor diverse Fiat en Mercedes-Benz diesels. Inclusief inbouwkosten was je na een bezoekje aan het bedrijf uit Hoofddorp 3.481 gulden (1.580 euro) lichter. Het grote voordeel van de turbokit: bij inruil van je auto kon het blaasinstrument weer zonder schade gedemonteerd worden en eventueel op een andere geschikte motor worden geplaatst. Hoeveel extra paardenkrachten de Hi-Tuned Diesel kit in de Golf opleverde is niet bekend, maar Van Zijverden wilde niets weten van het obligate woord tuning. De turbokit was vooral een manier om de verbranding te verbeteren met als doel betere tussenacceleraties zonder toename van het brandstofverbruik. Dit was mogelijk omdat de turbo ook bij kruissnelheden actief was.

Aan de betrouwbaarheid schortte het volgens de Noord-Hollandse specialisten niet. De topsnelheid werd na inbouw van de set weer op het door Volkswagen opgegeven maximum toerental afgesteld. Bovendien komt bij een dieselmotor een deel van de koeling uit de binnenstromende inlaatgassen zodat een toename daarvan de werkingstemperatuur van de motor zou verlagen. Bij het lezen van wat historische ervaringen van gebruikers komt het turbogat naar voren, vooral in de eerste en tweede versnelling. Vooral boven de 70 km/h zou de acceleratie flink verbeterd zijn. Bezitters van een caravan waren ook tevreden. Zij vormden in heuvelachtig gebied geen obstakel meer voor sneller verkeer.

Tekst: Arno Lommers
Dit artikel is gepubliceerd op 24 januari 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn