Achterwielaangedreven Toyota AE86 moest geluk brengen

Achterwielaangedreven Toyota AE86 moest geluk brengen
De Toyota AE86 is de laatste achterwielaangedreven Toyota Corolla in de vorm van een tweedeurs coupé en een driedeurs hatchback. De getallen ‘8’ en ‘6’ zijn in Japan geluksgetallen.

De AE86 maakt deel uit van de vijfde generatie Corolla (E8) en werd in 1983 tegelijkertijd met de rest van de serie geïntroduceerd. Het verschil tussen de AE86 en de rest van de serie was dat deze als enige nog achterwielaangedreven was. Toyota had de keuze gemaakt om de Corolla-lijn, voornamelijk uit kostenbesparing, volledig voorwielaangedreven te maken wat bij de volgende generatie (E9) werd doorgevoerd. De AE86 is van 1983 tot en met 1987 geproduceerd.

Van de AE86 bestaan twee typen, in Japan zijn dit de Trueno en de Levin. Het voornaamste verschil tussen deze twee is dat de Trueno is voorzien van klaplampen terwijl de Levin voorzien is van normale schijnwerpers. In Japan wordt de AE86 hachi-roku genoemd vanwege het typenummer van de auto. In het Japans betekent hachi acht, en roku zes, dus samengevoegd zou het acht-zes zijn. Verder zijn ‘8’ en ‘6’ geluksgetallen in Japan. In Europa is nagenoeg alleen de Levin verkocht als Corolla GT (niet te verwarren met de voorwielaangedreven Corolla GT AE82), terwijl in Amerika alleen de Trueno in de prijslijst stond als Corolla GTS en Corolla SR5.

De AE86 was er met de 130 pk sterke twin-cam 4A-GEU injectiemotor met 1.587 cc. Deze motor werd ook door Toyota in de eerste generatie Toyota MR2 (AW11) en de voorwielaangedreven Corolla GT (AE82) gebruikt. De AE86 werd voorzien van een vijfversnellingsbak en was alleen in Japan en Amerika als automaat beschikbaar. De 4A-GE motoren werden uitgevoerd met T-VIS (Toyota Variable Induction System) dat er voor zorgt dat bij lage toeren de motor niet te veel lucht aanzuigt en bij hoge toeren juist precies genoeg. De AE86 werd ook uitgevoerd met een sperdifferentieel. In Amerika moest de auto voldoen aan de emissienormen van Californië en daardoor werd de motor daar gelimiteerd tot 112 pk.

De AE86 had schijfremmen en de ophanging was voorzien van onafhankelijke schroefveren vóór en achter schroefveren direct geplaatst op de starre as. Sommige modellen zijn geleverd met een minder sterke motor: in Japan is de AE86 geleverd met een viercilinder 3A-U carburatiemotor met 1.452 cc zonder sperdifferentieel en voorzien van trommelremmen achter. In Amerika was de SR5 voorzien van een viercilinder 4A-C 1.587 cc carburatiemotor. Eind 1985 hebben de Trueno en Levin een facelift gekregen waarbij de voorbumper, koplampen en grille, achterlichten en interieur zijn aangepast. Technisch gezien was er weinig verschil, behalve dat de nieuwere modellen voorzien waren van een andere achteras. In Japan is er ook nog een derde generatie Trueno geweest in de vorm van de gelimiteerde Black Limited met gouden logo’s.

Gedurende de productie van de AE86 was deze populair bij de GT-klasse in Nederland en Duitsland, terwijl de auto internationaal in trek was bij rally’s en Group A en Group N autoraces. Doordat de auto achterwielaangedreven is, slechts 930 kg weegt en een redelijk sterke motor heeft is de auto ook populair geworden bij de Japanse straatracers. Deze straatracers reden voornamelijk op de Japanse bergpassen waarbij de krappe bochten de AE86 tot zijn recht lieten komen. Daarnaast heeft de racelegende Keiichi Tsuchiya, ook wel bekend als de Dori-Kin (driftkoning) jaren lang in de AE86 geracet. Vanuit zijn rijstijl is in Japan de driftsport op gang gekomen en daardoor heeft de AE86 een cultstatus gekregen.

De AE86 is vereeuwigd door manga-artiest Shuichi Shigeno in de populaire manga/anime-serie Initial D, en dit heeft geleid tot nieuwe interesse in de AE86. Drie jaar voor Initial D, in Shigeno’s eerdere werk Tunnel nuketara Sky Blue, reed de hoofdpersoon Toshihiko in een AE86. De rock-groep M.O.V.E. heeft tot nu toe bijna alle officiële leaders van Initial D gedaan en hebben hier menig maal de AE86 voor gebruikt.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de Toyota AE86 op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 28 januari 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn