Ford Mondeo was mondiale samensmelting van smaken

Ford Mondeo was mondiale samensmelting van smaken
Toen Ford eind jaren tachtig begon aan het project CDW27 werd er in de auto-industrie al jaren gesproken over het fenomeen wereldauto. Een mondiale samensmelting van smaken mede mogelijk gemaakt door geharmoniseerde emissie- en veiligheidseisen. Bovendien groeide in Noord-Amerika de vraag naar compacte en zuinige auto’s. Toch had geen enkele fabrikant dat idee ooit in de praktijk gebracht. De Mondeo bracht daar, als opvolger van de achterwielaangedreven Sierra met in lengterichting geplaatste motoren, verandering in.

De Mondeo en zijn tegenhangers in de Verenigde Staten (Ford Contour en Mercury Mystique) kwamen voort uit één concept, ontwikkeld door één team. Via HDTV-schermen discussieerden de ontwerpers op afstand van elkaar over de details zonder elkaar ooit te ontmoeten. Het in kleine groepjes opererende Europese team in het Belgische Genk, waar de eerste generatie Mondeo ook gebouwd werd, had toegang tot in de VS (Dearborn) opgestelde supercomputers om bijvoorbeeld de sterkte van de carrosseriestructuur te maximaliseren. Desondanks was de Mondeo volgens Ford geen samensmelting van verlangens uit de hele wereld die tot een mondiaal compromis hebben geleid.

Rendement en voorsprong
Voor een maximaal rendement besefte de van oorsprong Amerikaanse autofabrikant dat het niet genoeg zou zijn om een auto te ontwikkelen die net zo goed was als de beste auto’s eind jaren tachtig. De Mondeo moest ook jaren na zijn introductie nog steeds een voorsprong hebben op zijn rivalen (Opel Vectra, Volkswagen Passat). Vanaf het begin stond vast dat de Mondeo op veiligheidsgebied het best in zijn klasse zou bieden. Ford realiseerde dit met het Dynamic Safety Engineering concept. Een bestuurders- en passagiersairbag en gordelspanners maakten hier onderdeel van uit.

Al in 1988 werden voorstellen naast concurrenten beoordeeld door automobilisten die deelnamen aan clinics. Hierbij werden vragen gesteld over de functie, vormgeving en bediening van meer dan zevenhonderd onderdelen. Niet de auto, maar de klant was het middelpunt tijdens de ontwikkeling van de Mondeo. Alle doelstellingen waren verdeeld over achttien categorieën gebundeld in een boekwerk, de blue letter. Het eerste prototype van de Mondeo zag in september 1989 het levenslicht, de vorm en stijl werden toen als het ware bevroren, al bleven kleine wijzigingen mogelijk. De komst van de Nissan Primera in 1990 vereiste aanpassingen aan het doel de beste auto in zijn klasse te creëren. Op het gebied van geluids- en trillingsoverdracht moesten de ingenieurs nog meer werk verzetten.

Veel keuze
In 1991 volgden de definitieve versies. Er werden meer prototypes dan ooit gebouwd: vierhonderd exemplaren, waarvan 240 de Europese uitvoeringsspecificatie voerden en 160 de Amerikaanse. Op 23 november 1992 (verkoopstart 4 maart 1993) werd de Mondeo geïntroduceerd als vierdeurs sedan, vijfdeurs hatchback en stationwagon met keuze uit een 1,6-, 1,8- en 2,0-liter zestienkleps ZETEC-benzinemotor. Later dat jaar verscheen de 1.8 turbodiesel, gevolgd door de sterke 2.5 V6 Duratec. Bovendien kon je kiezen uit de CLX-, GLX-, Si- en Ghia-uitvoering.

Ondanks dat de reacties van de pers lovend waren, moest de Mondeo nog wel verkocht worden. Dat verliep echter voorspoedig met in het eerste jaar na zijn introductie meer dan 400.000 verkopen in Europa. Vooral op de zakelijke markt scoorde de middenklasser goed. Als klap op de vuurpijl werd de Mondeo met 290 punten gekozen tot Auto van het Jaar 1994. De jury prees de auto om zijn ruime keuze aan uitvoeringen, prijs/prestatie verhouding, rijeigenschappen en veiligheid. De nummers twee en drie volgenden op ruime afstand. Citroën greep met de Xantia (264 punten) naast de gouden plak en Mercedes-Benz moest genoegen nemen met een bronzen medaille voor de C-Klasse W202 (192 punten).

Visioen werd realiteit
Voor de Amerikaanse markt zijn de Ford Contour en Mercury Mystique ontwikkeld met dezelfde techniek als de Mondeo. Rechtsgestuurde modellen werden geëxporteerd naar Engeland en Japan en ook in Rusland, Taiwan, Singapore en Hong Kong was het publiek gecharmeerd van de Mondeo. Het visioen van dat wat bereikt kon worden met één project was realiteit geworden: een auto produceren die wereldwijd gewaardeerd wordt.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de Ford Mondeo op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 2 februari 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn