VW Lupo 3L was zijn tijd te ver vooruit

VW Lupo 3L was zijn tijd te ver vooruit
Volkswagen was in 1999 met de introductie van de Lupo 3L TDI een voorloper op het gebied van extreem zuinige kleine auto’s. Vandaag de dag komen we niet meer onder het woord CO2 uit, in tegenstelling tot eind jaren ’90 toen er nog geen sprake was van lage bijtelling en milieuzones. Samen met de hoge aanschafprijs van zo’n 19.000 euro zorgde dat ervoor dat de Lupo 3L TDI nooit als warme broodjes over de toonbank is gegaan. De vrijstelling van wegenbelasting tussen 2010 en 2013 zorgde echter voor een sterke stroom van geïmporteerde auto’s uit Duitsland.

De in Wolfsburg en Brussel gebouwde Lupo 3L TDI heeft een 1.191 cc grote driecilinder turbodieselmotor met pompverstuivers onder de motorkap. Zijn 61 pk en 140 Nm zijn goed voor een topsnelheid van 165 kilometer per uur en een acceleratie van 0 naar 100 kilometer per uur in 14,5 seconden. Het brandstofverbruik is bij deze auto het meest interessant, want volgens zijn makers kom je 33 kilometer ver op een liter diesel en stoot je hierbij slechts 81 gram CO2 per kilometer uit. Tegenwoordig beweren veel autofabrikanten dat hun groene spaarwondertjes nog zuiniger zijn, maar in de praktijk valt dat nogal eens tegen. Met de Lupo 3L TDI is het mogelijk de fabriekscijfers te overtreffen. Onder gunstige omstandigheden is bij een gemiddelde snelheid van 90 kilometer per uur 1 op 40 haalbaar en onder de 1 op 26 zul je niet komen.

61 paardenkrachten
Om tot een verbruik van 2,99 liter per 100 kilometer te komen zijn ten opzichte van de gewone Lupo 80 procent van alle carrosseriedelen opnieuw ontwikkeld en gemaakt van aluminium en magnesium. Ook de ruiten, de veerpoten, het subframe en de wielen zijn extra licht. Van binnen heeft Volkswagen het frame van de stoelen en het stuur gemaakt van lichtgewicht materiaal. Ten opzichte van de Lupo 1.7 SDI is de Lupo 3L TDI zo’n 150 kilo lichter. Hiervoor heeft de eerste eigenaar wel voor in de buidel getast want met een prijs van ruim 18.000 euro kostte de auto 2.000 euro meer dan de Lupo 1.7 SDI, maar die verbruikte dan weer 1,1 liter per 100 kilometer meer diesel. Om de 61 paardenkrachten via de smalle voorwieltjes met banden in de maat 155/65 R14 over te brengen op het wegdek kreeg de Lupo een geautomatiseerde vijfbak met extra lange overbrengingsverhoudingen. Om het verbruik zo laag mogelijk te houden schakelt de transmissie zeer snel op.

Door het indrukken van de Eco-schakelaar, wordt de stop-start functie geactiveerd en het motorvermogen teruggebracht naar 45 pk. De motor slaat dan af wanneer het rempedaal drie seconden wordt ingetrapt nadat de auto tot stilstand gekomen is. Na het loslaten start de motor weer en grijpt de koppeling aan. Geheel in lijn met het zuinige karakter van de Lupo 3L TDI was stuurbekrachtiging in eerste instantie niet leverbaar, net als elektrische ramen, stoelverwarming en mistlampen. Na verloop van tijd heeft Volkswagen besloten om toch diverse opties in de prijslijst op te nemen. Denk hierbij aan airco, zij-airbags en centrale deurvergrendeling. Tot en met het einde van de productie medio 2005 zijn er in Nederland ongeveer 700 Lupo’s 3L TDI verkocht. Er zijn op internet diverse forums te vinden waar enthousiastelingen van de Lupo 3L TDI elkaar op de hoogte houden van het verbruik en het onderhoud van hun auto. Deze internetportals zijn ook nuttig om uit te vinden of de zuinige Lupo echt iets voor je is. De auto vereist een aangepaste rijstijl en op aspecten als comfort en ruimte lever je in.

Revisie versnellingsbak
Je moet affiniteit hebben met de bijzondere techniek en het zuinige rijden. Als je op pad gaat voor een bezichtiging van een occasion let dan als eerste op de kilometerstand. Veel tellers geven minder kilometers aan dan dat de auto in werkelijkheid gereden heeft en zijn dus teruggedraaid. Hoge kilometerstanden zijn geen probleem, als de auto altijd goed warm gereden is en op tijd zijn onderhoud heeft gehad dan is zelfs 500.000 kilometer mogelijk. Een aanrader is ook om in verschillende exemplaren proef te rijden zodat je het schakelgedrag van de transmissie te kunnen vergelijken. Soms verloopt het schakelen erg schokkerig en zijn er bijgeluiden te horen. Revisie van de versnellingsbak kan zo’n 1.000 euro gaan kosten. Controleer of alle velgen dezelfde maat hebben want er zijn twee maten in omloop. Schade aan dorpels en spatborden kan duur uitvallen omdat deze delen van aluminium en/of magnesium zijn gemaakt. De elektrische stuurbekrachtiging kan een probleem veroorzaken waarbij de auto naar een kant trekt. Vaak zijn twee specifieke relais de oorzaak.

In Nederland staan slechts enkele Lupo’s 3L TDI als occasion te koop waarbij de prijzen tussen de 1.000 en 3.500 euro liggen. In Duitsland is het aanbod groter, net als de verschillen in prijs. Bij onze oosterburen kun je een exemplaar met achterstallig onderhoud voor 800 euro op de kop tikken en voor 5.500 euro heb je de mooiste uit het aanbod.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de Volkswagen Lupo 3L op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 3 februari 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn