Hoe Renault voet aan wal zette in Noord-Amerika

Hoe Renault voet aan wal zette in Noord-Amerika
Begin 1987 hebben Renault en Chrysler een akkoord getekend voor de overname door de Chrysler Corporation van American Motors Corporation (AMC). Deze overeenkomst was een belangrijke stap voor het Franse automerk. De beslissing paste niet alleen in het streven naar herstructurering van Renault, de export van diverse modellen naar Noord-Amerika kon hiermee worden voortgezet. Bovendien lag een samenwerking met Chrysler in het verschiet.

De overname van AMC door Chrysler betekende voorlopig het zelfstandig voortbestaan van deze onderneming, als dochter van de Chrysler Corporation. De geplande import en fabricage van nieuwe Renaults werd onder leiding van Chrysler voortgezet. Ook de afdeling productontwikkeling van AMC werd niet stilgelegd. Op deze manier kreeg Renault vastere voet onder de grond op de Amerikaanse markt.

R9 werd Alliance
Al in 1960 probeerde Renault met de Dauphine de VS te veroveren, wat helaas mislukte omdat de Amerikaanse klant liever een grote, onzuinige auto kocht. De tweede poging werd aan het eind van de jaren zeventig ondernomen. Renault nam 46,4% van de aandelen van AMC over. AMC had zich tot dan toe staande weten te houden met de productie van onder meer de Jeep CJ, Wagoneer, Cherokee en Comanche. De eerste Amerikaanse Renault was in 1982 de Alliance, bij ons bekend als de R9. Later kwamen daar de Encore (R11), 5 Le Car, 18 Sportwagon en Fuego bij. In 1984 werden er 200.000 exemplaren van de Alliance en Encore verkocht in de VS en AMC maakte weer winst.

Tegelijkertijd vernieuwde AMC met hulp van Renault het hele 4x4-programma wat de verkoopcijfers goed deed. In dezelfde periode importeerde Renault de producten van AMC in Europa en bracht ze via eigen dealers aan de man. Na een aanvankelijk goede start stortten de verkopen van de Alliance en Encore in de tweede helft van de jaren tachtig in. De oliecrisis was voorbij en de Amerikanen kocht weer grote, onzuinige auto’s. Daarom introduceerde Renault in 1987 drie grotere en duurdere modellen, de Medaillon (R21), Alpine GTA Turbo en Premier (R25 met aangepast uiterlijk). Alleen laatstgenoemde werd aan de overkant van de Atlantische Oceaan gebouwd.

De Alliance en Encore werden in 1986 opgefrist, waarbij de Encore ook den naam Alliance kreeg. Ook verscheen er een sportieve variant, de Renault GTA, die de concurrentie met de Volkswagen Golf GTI aan moest gaan. Vanwege financiële problemen in eigen land zag Renault zich genoodzaakt zich eind jaren tachtig terug te trekken uit Amerika. AMC werd volledig opgeslokt door Chrysler.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de Amerikaanse Renaults op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 3 februari 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn