Milieuvriendelijke experimentele Volvo 740 Estate

Milieuvriendelijke experimentele Volvo 740 Estate
Zo op het eerste gezicht ziet hij er net zo uit als iedere andere Volvo 740 Estate. Een strakke, zakelijke vormgeving, dezelfde karakteristieke Volvo-lijn en ook in het interieur is niet te ontdekken dat het hier een zeer bijzondere auto betreft. Toch is het een unieke auto, waarin de laatste stand van zaken op het gebied van milieutechnologie anno 1991 is verwerkt.

Volvo voltooide in 1989 de ontwikkelingen aan de M85-motor die liep op een mengsel van 85% methanol en 15% benzine. Hierdoor werd de uitstoot van CO (koolmonoxide) en HC (koolwaterstof) aanzienlijk beperkt. Een nieuwe variant van deze motor ligt onder de kap van de 740 Estate Environmental Concept Car: de B230FFV. Een krachtbron die is aangepast voor het gebruik van variabele brandstoffen doordat een sensor voortdurend de samenstelling van de brandstof registreert en de ontsteking en inspuiting daar automatisch op afstemt. Hierdoor is het mogelijk bij een verhouding van 85% methanol en 15% benzine de uitstoot van CO en HC te halveren. Tevens worden door middel van het EVAP-systeem (Evaporative = door verdamping) de koolwaterstofdampen uit de benzinetank opgevangen en alsnog in de motor verbrand.

Katalysatorverwarming
In 1976 introduceerde Volvo op de Amerikaanse markt als eerste autofabrikant de geregelde driewegkatalysator met Lambdasonde. De technici hebben door de jaren heen gepoogd de katalysator sneller op temperatuur te laten komen omdat het gros van de schadelijke stoffen die een auto produceert tijdens de opwarmfase de lucht in wordt geblazen. De experimentele 740 Estate heeft een extra katalysator met elektrische verwarming waardoor de periode waarin de normale katalysator twee keer zo snel opwarmt.

Omdat destijds toegepaste Cfk’s (Chloorfluorkoolstofverbinding) in aircosystemen schadelijk zijn voor de ozonlaag is de milieu-Volvo geel Cfk-vrij doordat het koudemiddel van de airco geen chloride meer bevat, tegenwoordig kennen we dit middel onder de noemer R134A. Ook bij het produceren van kunststoffen werden vaak Cfk’s gebruikt. In korte tijd heeft Volvo dit met meer dan 40% teruggebracht.

Hergebruik
In 1987 heeft Volvo een metallic lak gepresenteerd waarvoor wat als oplosmiddel was gebruikt. De tot dan toe gebruikte chemische oplosmiddelen voor het maken van metallic lakken hadden een negatieve invloed op het milieu. Bij roestwerende middelen speelde dit ook. Met Hot Melt Class 5 kwam daar een eind aan. Dit product werd gemaakt op basis van bitumen en onder hoge druk aangebracht op de carrosserie. Ondanks dat Volvo’s een mensenleven lang mee kunnen gaan besteedde de Zweedse autofabrikant ook aandacht aan recycling. Het merendeel van een auto bestaat uit metalen die weer omgesmolten kunnen worden. Ook kunststof en rubber kunnen hergebruikt worden of op de juiste manier tot afval worden verwerkt.

Over het nog bestaan van de 740 Estate Environmental Concept Car is helaas weinig bekend.

Tekst: Volvo Drive 4/1991
Bewerking: Arno Lommers
Dit artikel is gepubliceerd op 9 februari 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn