Auto Test 1998: Hyundai Coupé 1.6 F

Auto Test 1998: Hyundai Coupé 1.6 F
Hyundai was er in 1990 vroeg bij met de Scoupé, een geinige coupé op basis van de Pony en Excel die niet onverdienstelijk verkocht. Zes jaar later kwamen de ambitieuze Koreanen op de Autosalon van Genève met de Coupé, nu dus zónder ‘S’, die technisch vergaand gelijk was aan de Lantra.

In eerste instantie was de sportieveling alleen leverbaar met de 138 pk sterke 2,0-liter zestienklepper, een jaar na zijn introductie voegde Hyundai de 1.6 16V met 114 pk toe om de instapprijs te verlagen. Bovendien was deze motorisering er alleen als F-uitvoering. De sterkere motor kon ook gecombineerd worden met het uitrustingsniveau FX. In het jaarboek Auto Test 1998 vonden we een rij-impressie van de destijds 35.950 gulden (16.315 euro) kostende basis-Coupé.

Ronde en ovale lijnen
“De vormgeving is een sterk punt van de Coupé. Alhoewel het in eerste instantie toch een beetje lijkt alsof de Koreaanse halfbroer van Pininfarina geprobeerd heeft om de wilde inkervingen van de Coupé Fiat te imiteren, is de Hyundai toch een eigenzinnige creatie geworden. De ronde en ovale lijnen en opbollend plaatwerk zijn kenmerkend. Het front van de Coupé krijgt een krachtige aanblik door de opgebolde voorschermen die samen met de licht bollende motorkap een golvende aanblik opleveren. Ook van opzij komen die golvende lijnen terug. De achterzijde heeft in al zijn herkenbaarheid een krachtig eigen gezicht waarbij de spoiler een prominente rol speelt.

Hyundai bouwde een cockpit door de meters en knoppen sterk op de bestuurder te oriënteren en het dashboard optisch over de portieren te laten doorlopen. De ovale meters worden geflankeerd door bijzonder vormgegeven drukknoppen. Op de middenconsole vinden we ronde draaiknoppen voor de verwarming waarvan de verlichting ’s avonds nogal reflecteert in de voorruit. De stoelen zijn met een stof bekleed die verwantschap vertoont met jute, desondanks zitten ze meer dan goed en bieden ze een bovengemiddelde zijdelingse steun. Een zitplaats op de achterbank kan aan iedereen boven de 1,70 meter ontraden worden en is sowieso onpraktisch doordat de voorstoelen telkens opnieuw ingesteld moeten worden na het omklappen.

Samen met Porsche
De Coupé maakt een aangename indruk wat de geluidsproductie betreft. De motor is bij vol accelereren goed hoorbaar, maar houdt zich bij constante snelheden heel gedeisd. Voornaamste bron van geluid: afrolgeluiden van de Hankook-banden. De wielophanging is samen met Porsche ontwikkeld. De Coupé is een strak sturende auto met een goede wegligging en een prima comfort. In de bocht vertoont hij een geringe overhelneiging en blijft lang neutraal. Bij gasloslaten in een snelle bocht steekt overstuur in niet onveilige mate de kop op.

De 1.599 cc zestienklepper is soepel, maar heeft onder de 3.000 toeren wat luie trekjes. Bij hogere toerentallen bromt de motor nogal. Het lukt de 1.137 kilo wegende Coupé om in 12,4 seconden van 0 naar 100 km/h te sprinten, wat eigenlijk iets te traag is voor een auto met zo’n uiterlijk. De versnellingsbak heeft mooi gekozen verhoudingen en schakelt lekker, maar de slagen zijn aan de lange kant. Dat de 114 pk sterke motor er flink aan moet trekken blijkt uit het brandstofverbruik van 1 op 11,5.

Ondanks wat kritische noten is de indruk die de Coupé achterlaat positief. Kijkend naar de prijs, uitrusting en dynamische eigenschappen kan de Koreaan elke vergelijking met zijn concurrenten aan.”

Tekst: Auto Test 1998
Bewerking: Arno Lommers

Bekijk meer foto’s van de Hyundai Coupé op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 10 februari 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn