Lief en leed met een Citroën Xantia uit 1994

Lief en leed met een Citroën Xantia uit 1994
Nadat ik sinds 1987 drie BX-en zakelijk had gereden, mocht er in oktober 1994 een Xantia 1.6i X op LPG geleverd worden. Het hydropneumatische veercomfort was voor mij de grootste reden om bij Citroën te blijven, de Xantia voegde daar ook nog mooie styling en betere geluidsisolatie aan toe. Binnen het budget was het nog net mogelijk om het comfort-pakket toe te voegen, zodat de auto voorzien is van centrale vergrendeling met afstandsbediening en elektrisch bediende voorportierruiten.

Destijds reed ik ook privé met de auto waardoor de eerste 60.000 kilometer er na een jaar al op zaten. Dat betekende de eerste vervanging van de distributieriem bij het onderhoud. De keuze voor LPG lijkt nu misschien niet logisch, maar destijds was een dieselauto nog geen optie, de auto’s werden niet geleased, maar gekocht door mijn werkgever. Het rijden op LPG zorgde achter wel voor extra onderhoud, ondanks de vóór aflevering geplaatste aangepaste cilinderkop. Na vier jaar en ruim 200.000 kilometer moest ik een nieuwe auto gaan bestellen. Helaas kon dat geen Citroën meer worden, daarom heb ik de Xantia in februari 1999 overgenomen met toen 233.110 km op de klok voor 7500 gulden (3400 euro).

Vertrouwen alleen maar gegroeid
Sindsdien is de Xantia nog steeds bijna dagelijks in gebruik en elk jaar is er minimaal één vakantierit naar Frankrijk mee gemaakt, 1000 kilometer op één dag is nooit een probleem geweest. Het rijden op de bochtige Franse binnenwegen blijft een genot. De bestickering op mijn Xantia zit er al vanaf het begin op; tijdens een bezoekje aan een Citroën-dealer in Vichy in de zomer van 1994 mocht ik die meenemen uit de showroom toen ik aangaf binnenkort een Xantia te gaan rijden. Kort voordat ik de Xantia overnam, kwam ik in contact met Johan Oldenhage, sindsdien mijn vaste garage voor onderhoud en reparaties. Door de kennis en ervaring van dat bedrijf is het vertrouwen in mijn Xantia alleen maar gegroeid. Sinds ik een trekhaak heb laten plaatsen, was het ook handig om een (kleine) aanhanger of fietsendrager te gebruiken voor de vakanties. Zelf onderhoud ik de binnen- en buitenkant en dankzij het regelmatig in de was zetten, is de lak nog steeds mooi voor de leeftijd van ruim 21 jaar. In 2006 is de achterklep overgespoten omdat de lak dof was geworden. Bijna tien jaar later is deze nog steeds netjes. In 2009 figureerde mijn Xantia in Klokje Rond van Autoweek en dat leverde geen onverwachte problemen op.

Inmiddels heeft de Xantia sinds de overname alweer bijna 210.000 kilometer afgelegd. De eerste koppeling heeft de 300.000 kilometer gehaald. Toen is ook de gasinstallatie uitgebouwd wat naast lagere motorrijtuigenbelasting ook ervoor heeft gezorgd dat het extra onderhoud door het LPG-gebruik voorbij is, dus geen kleppen meer stellen sindsdien. Verder zijn de radiateur, startmotor (zelf gedaan), één draagarmlager, een motorsteun, de thermostaat, de dynamo (pas bij 425.000 kilometer!) en de kachelradiator vervangen zonder dat de auto hierdoor met pech heeft stilgestaan. In 2013 bleek er een kleine lekkage in een waterslang te zitten. Nadat deze was vervangen bleek de nieuwe slang enige dagen later lek te zijn. Uiteraard is deze later onder garantie vervangen, gelukkig was het onderdeel nog steeds nieuw leverbaar.

Prestaties voldoen prima
Met de zeer lage afschrijving over de afgelopen 17 jaar blijft er wel wat ruimte over voor reparaties zonder de auto te duur te maken. Ervaring met andere motoren in de Xantia heb ik niet veel, al heb ik goede herinneringen aan één van de eerste HDi’s in 1999, die ik kort na de overname van mijn Xantia mocht gebruiken voor een reisje naar Frankrijk. Over de 1.6i-motor wordt vaak minder positief geschreven qua prestaties, maar in Nederland voldoet deze voor mij prima, in Frankrijk kom je wel wat tekort bij hellingen op de snelwegen bijvoorbeeld. Het uithoudingsvermogen van de motor is mij in ieder geval niet tegengevallen. Drie jaar geleden, bij het bereiken van 400.000 kilometer heb ik de toenmalige verkoper opgezocht die toen bij Citroën Nederland werkte aan het Stadionplein.

Destijds nam ik de Xantia over om niet privé in de nieuwe bedrijfswagen te hoeven rijden, zonder verwachtingen over hoe lang de Xantia het zou uithouden. De recente en huidige Citroënm-odellen als de C5 en de C4 Cactus hebben mij nog niet kunnen verleiden om de Xantia te vervangen, dus op naar de 25 jaar en meer? Van eind 2003 tot april 2014 heb ik nog wel Citroën Berlingo (Multispace en XTR HDi) zakelijk gereden. Na de aankoop van de Xantia ben ik er veel over gaan verzamelen. Om deze verzameling van foto’s, artikelen, verzamelobjecten en schaalmodellen toegankelijk te maken voor andere geïnteresseerden heb ik een website gemaakt: www.jmwxantia.com.

Tekst en foto: Jan Matthijs Werkman

Bekijk meer foto's van de Citroën Xantia op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 13 februari 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn