Ford Capri succesvol vervolg op legendarische Mustang

Ford Capri succesvol vervolg op legendarische Mustang
In navolging van het Amerikaanse succes van de Mustang, besloot Ford in Europa met de Capri te komen. Het moest een sportieve vierzits coupé worden met een korte achterkant en een lange neus. In 1966 kreeg de Engelse Ford-afdeling vanuit Amerika enkele schaalmodellen toegestuurd waaruit de Capri moest ontstaan. Het ontwerp van Gil Spear met de naam Colt viel het meest in de smaak. De Ford bouwde de auto op een verlengd Cortina-platform en noemde hem Capri. Mitsubishi wilde namelijk niet dat de naam Colt achterop de nieuwe coupé zou komen.

De naam Capri was door Ford al eerder gebruikt bij de Amerikaanse Lincoln Capri in de vroege jaren ’50 en van 1962 tot 1964 bij de Ford Consul Capri. Tussen november 1968 tot december 1986 zijn er 1.886.647 exemplaren van de Capri gebouwd. Zowel in Groot-Brittannië (Dagenham en Halewood), België (Genk) en Duitsland (Saarlouis en Keulen) rolden de auto’s van de band. De eerste Capri werd in januari 1969 op de Brusselse Autosalon gepresenteerd, in 1968 waren al enkele exemplaren in Engeland verkocht waarna de verkoop in januari ook op het vaste land begon.

Nieuw model met grote achterklep
Ford wilde met de Capri veel verschillende klanten aanspreken en bood daarom een groot palet aan motoren aan. Hierdoor kwam zowel de rustige rijder als de sportieveling aan zijn trekken. Eén van de topmodellen is de in december 1970 geïntroduceerde Capri RS 2600. Deze uitvoering had een 2,6-liter V6 injectiemotor met 150 pk, een verlaagd onderstel en een sportief interieur. In september 1972 werd de Capri voorzien van nieuwe koplampen, knipperlichten in de bumpers en grotere achterlichten. De V4-motoren werden lijnmotoren. Het interieur werd gemoderniseerd met nieuwe stoelen en het onderstel werd comfortabeler afgesteld. In augustus 1973 liep de miljoenste capri van de band. Ten tijde van de oliecrisis daalden de verkoopaantallen van de Capri. Onder de naam Diana werd een nieuwe generatie ontwikkeld met een grote achterklep die in februari 1974 bij de dealers stond. Om ontwikkelingskosten te sparen werd het platform en een gedeelte van de techniek van de vorige Capri overgenomen en gemoderniseerd.

In maart 1978 trok Ford het doek van de gefacelifte Capri (projectnaam Carla). In de zomer 1981 kwam de Capri Turbo met 2.8 V6-motor uit waarvan er slechts 200 zijn geproduceerd. Kenmerkend waren de grote spoilers, extra brede lichtmetalen wielen, het met 2,5 centimeter verlaagde onderstel en het sportinterieur. Midden jaren 80 veloor de populaire Capri langzaam terrein van de hot hatches zoals de Escort XR3i en Golf GTI. Het gezin had meer plaats nodig. Hoewel op het continent in 1985 de verkoop van de Capri werd gestaakt, liepen de laatste exemplaren in december 1986 van de band in de fabriek in Keulen. In Nederland werd de verkoop al in 1984 gestaakt. De Capri is in Nederland nog immer populair en kent een groeiende groep liefhebbers. Deze hebben zich sinds 1984 verenigd in de Ford Capri Club Nederland.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de Ford Capri op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 16 februari 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn