Lancia Thema 3.0 V6 LX: De som der delen...

Lancia Thema 3.0 V6 LX: De som der delen...
Ik ben al mijn hele leven een sedanman. De achterliggende oorzaak kan ik niet goed achterhalen, maar van een goed getekende sedan word ik altijd erg blij. Het zal ook wel iets met mijn postuur te maken hebben. Ik zit graag goed in een auto en neem ook graag mensen en spullen mee. Gelukkig is er ruim voldoende keuze in dit segment. Ik neem jullie mee in mijn zoektocht naar de ultieme sedan.

Het begint natuurlijk met het visuele aspect. Ze moet er goed uitzien. En dat is een zéér subjectieve zaak. Neemt niet weg dat ik medio 1984, toen ik de eerste foto’s van de Lancia Bèta opvolger onder ogen kreeg op slag verliefd was. Je kunt vierkante auto’s tekenen en vierkante auto’s tekenen, maar bij de Thema zit, met dank aan Giugiaro, elk lijntje op exact de juiste plaats.

Alcantara en Poltrona Frau
Dan het interieur. Ik hecht erg veel waarde aan het interieur. Auto-interieurs kennen vele verschijningsvormen. Ik voel me altijd erg thuis in interieurs waar zo min mogelijk of helemaal geen plastic is te terug te vinden. Daarnaast ben ik een groot fan van zo veel mogelijk metertjes en knopjes. Héérlijk. Dan kom je al snel uit bij Frans, Engels of Italiaans. In mijn geval is het laatste. In eerste instantie met het o zo fijne beige Alcantara, in een later stadium het wat slijtvastere en beeldschone Poltrona Frau leer.

En dan misschien wel het belangrijkste. Wat ligt er onder de motorkap? Bij mijn Thema een van de meest bejubelde motoren allertijden. De 3.0 V6-Busso van Alfa Romeo. Omdat het kon, binnen het Fiat-huis. Naast dat dit blok de pk’s in voldoende hoeveelheden via een viscodrive aan de voorwielen afgeeft (top 220 km/h, 0-100 km/h in 8,1 sec) is het auditieve aspect ronduit verslavend te noemen. Elke kilometer, elk toerental, het is één groot feest. Ik kan er écht niet meer zonder. Dat ze in ruil daarvoor best een aardig slokje lust neem ik probleemloos voor lief. Uiterlijk geslaagd, innerlijk chique, temperamentvolle motor, wat wil je nog meer? Rijden natuurlijk! En dat doet zo’n, alweer 22 jaar oude Thema als een trein. Lekker lichtvoetig, erg goed te ‘zetten’ in snelle bochten en comfortabel zoals een Lancia hoort te zijn. Het zal nooit een Alfa worden, maar het is helemaal goed zo.

Habbekrats
En dan het financiële plaatje. De eerste eigenaar heeft er destijds het astronomische bedrag van 130.000 florijnen voor neer geteld. Daar kon je in 1993 ook een flinke Benz of leuke Jaguar voor kopen. Dit zal dan ook de reden zijn dat er maar 10 nieuwe V6 LX-en in Nederland zijn verkocht. Maar zoals een grote Lancia betaamt is de restwaarde dramatisch. Dus je koopt voor een habbekrats een hele fraaie, luxe, exclusieve, héérlijk en sportief rijdende ‘Bella’. Instappen was nog nooit zo aantrekkelijk.

Tekst en foto: Paul van Beukering

Bekijk meer foto's van de Lancia Thema op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 19 februari 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn