850 laatste Volvo door Jan Wilsgaard getekend

850 laatste Volvo door Jan Wilsgaard getekend
In de herfst van 1991 stelde Volvo de voorwielaangedreven 850 voor om concurrenten als de Audi 100, BMW 5 Serie en Mercedes E-Klasse partij te kunnen bieden. Het is de laatste Volvo die is ontworpen door Jan Wilsgaard en de eerste stap naar een sportiever imago. Volvo beloofde echter dat er aan het duurzame imago van het merk niet getoornd zou worden.

De 850 kwam eerst als sedan op de markt, in 1993 volgde de Estate. Innovaties waar Volvo trots op was zijn de Deltalink-achteras, de dwarsgeplaatste aluminium vijfcilindermotor, automatisch in hoogte verstelbare gordels en SIPS (Side Impact Protection System). Bij de marktintroductie in 1992 was er alleen de 850 GLT 2.5 20V (170 pk), even later gevolgd door de 850 GLE 2.5 10V (144 pk).

Cream Yellow
In 1994 verscheen de 850 T-5 met 225 pk en als klap op de vuurpijl stond op de Autosalon van Genève de 850 T plus 5, die uit zou groeien tot de iconische 850 T-5R. Het betrof een T-5, uitgerust met allerlei accessoires die voorheen tegen meerprijs leverbaar waren. En om het geheel nog wat extra’s mee te geven kreeg de auto een verlaagd en stijver onderstel, 15 pk extra en een fris geel kleurtje. De uiteindelijke typeaanduiding werd T-5R. Naast de bekende gele kleur (Cream Yellow) verscheen de auto ook in het zwart (Black Stone) en in de loop van 1995 in het groen (Dark Olive Pearl). Voor 1996 stonden de vierwielaangedreven 850 Estate 2.5T AWD met 193 pk en de 850 2.5 TDI (140 pk) met Audi-motor op het programma. De 850R met 250 pk volgde de T-5R op. Eind 1996 voerde Volvo een modelwijziging met meer dan 1.800 veranderingen door en wijzigde de typeaanduiding in S70 en V70.

De 850 is nog altijd geliefd onder Volvo-liefhebbers en is zoals veel van zijn voorgangers bestand tegen zeer hoge kilometerstanden. Als je eenmaal verliefd bent geworden op het geluid van de loeiende vijfcilinder wil je vaak niet anders meer. Ondanks de betrouwbaarheid is het verstandig om de auto op enkele punten extra grondig te bekijken. Roest is geen groot probleem, maar onder de raamrubbers zit nog wel eens wat corrosie verstopt en het achterste stuk van de uitlaat is niet eeuwig houdbaar. Irritante rammels in het interieur zijn vaak aan de orde van de dag, maar niet van vitaal belang, net als de zwakke dempers van de achterklep. Meer geld kun je kwijt zijn aan een defecte airco, draagarmen met speling en een lek uitlaatspruitstuk.

Occasions
Op dit moment staan er op een bekende occasionwebsite 72 exemplaren van de 850 te koop. Het merendeel heeft dik drie ton op de klok en kosten afhankelijk van de staat van onderhoud tussen de 500 en 2.500 euro. De meeste 850’s hebben de 2.5 10V of 20V motor zonder turbo en vooral de Estate wordt veel aangeboden. Auto’s met een lage kilometerstand of de sportievere T-5, T-5R en R zijn duidelijk zeldzamer en navenant duurder.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de Volvo 850 op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 20 februari 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn