Hyundai Stellar gebruikte platform Ford Cortina

Hyundai Stellar gebruikte platform Ford Cortina
Hyundai bracht in juli 1983 de achterwielaangedreven Stellar op de markt op basis van de vijfde generatie Ford Cortina. Giorgetto Giugiaro van Italdesign was verantwoordelijk voor het design van de ruime sedan. Voor de aandrijving van de 4,41 meter lange en slechts 1.000 kilo wegende Stellar gebruikte Hyundai motoren van Mitsubishi. Je kon kiezen uit de Stellar 1400 L met 68 pk of de 1600 L, SL en GSL met 75 pk. De SL-uitvoering had extra’s als een toerenteller, een afsluitbaar dashboardkastje en een vijfbak.

Voor nog meer luxe kreeg de GSL onder andere een radio, van binnenuit verstelbare spiegels en elektrische ramen mee. Er bestond ook een optiepakket met de naam ‘Sterling’ De Nederlandse importeur monteerde dan lichtmetalen wielen, een achterspoiler en striping op de Stellar. Een drietraps automaat van Borg-Warner was een optie op de 1600 SL en GSL. In 1987 kreeg de Stellar een facelift. Van buiten was de vernieuwde Stellar herkenbaar aan de nieuwe koplampen en achterlichten en het interieur kreeg een nieuw dashboard. Tevens werden de wielophanging en de remmen gemoderniseerd. De 1400-motor verdween, maar aan de bovenkant van het gamma verscheen een uitbreiding in de vorm van de Stellar 2000 GSL met 90 pk, desgewenst met een drietraps automaat met overdrive.

De tweeliter was met het oog op Amerika ontwikkeld, vandaar dat deze uitvoering dikkere bumpers, stuurbekrachtiging en chromen exterieurdetails had. Door nog meer luxe opties steeg het gewicht van de tweeliter naar 1.230 kilo. Eind 1989 werd de Stellar opgevolgd door de Sonata. In het jaarboek Autotest 1988 lezen we een test van de Stellar 2000 GSL. Over de motor was de redacteur niet helemaal tevreden. “Onderin biedt de motor niet zo gek veel trekkracht. Om toch een vlotte manier van voortbeweging te krijgen moet er dus meer geschakeld worden en dat kost nu eenmaal benzine.” Het verbeterde onderstel viel beter in de smaak. “Bij hogere snelheden wordt de besturing weliswaar vager, maar over het algemeen stuurt hij beter en laat een steviger, vaster weggedrag merken.” Ook het interieur kon op goedkeuring rekenen. “Het niewue dashboard is overzichtelijker en veel fraaier van vorm. De beenruimte is goed voor elkaar, de hoofdruimte achterin krap.”

Vandaag de dag is de Stellar zeer zeldzaam. Af en toe duikt er hier en daar nog wel eens ééntje op, zoals bij een van onze lezers.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de Hyundai Stellar op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 20 februari 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn