Mercedes-Benz S-Klasse W140: enkel superlatieven

Mercedes-Benz S-Klasse W140: enkel superlatieven
De S-Klasse W140 is een Mercedes-Benz waarover slechts met superlatieven valt te vertellen. Vijfentwintig jaar geleden vierde de limousine zijn debuut op de Autosalon van Genève. De Duitsers zetten in op maximaal comfort door groteske afmetingen en dubbel glas en investeerden drie miljard Duitse Mark in de ontwikkeling. Bovendien was de W140 de dienstauto van Bondskanselier Kohl. De beste auto ter wereld, aldus Mercedes-Benz. In dit model zat alle technologie die destijds beschikbaar was.

In eerste instantie oogstte de S-Klasse met zijn grote afmetingen kritiek, maar vandaag de dag is daar niets meer van te merken. De aerodynamisch getekende (Cw-waarde 0,30) W140 is inmiddels een geliefde youngtimer die ook naar hedendaagse maatstaven meesterlijk goed in elkaar steekt. Het comfort staat op ongeëvenaarde hoogte, met dank aan het speciale ADS-onderstel. De lijst van innovaties aan boord van de W140 is lang. Neem bijvoorbeeld het CAN-bussysteem (Controller Area Network) om alle elektronica met elkaar te verbinden. Maar ook elektrisch inklapbare spiegels, peilstokjes in de achterschermen en servosluiting voor de portieren. Vanaf 1995 waren er een navigatiesysteem, parkeersensoren en ESP leverbaar. Een jaar later gevolgd door spraakbediening, Xenon-koplampen en een remassistent.

BMW voorbij
Het beste van het beste moest ook tot uiting komen onder de motorkap. Neem bijvoorbeeld de 6,0-liter V12 met 408 pk uit de 600 SE en SEL, tot dan toe de sterkste Mercedes-Benz ooit. Aardsvijand BMW bood slechts 300 pk in de 750i. Alle motoren waren voorzien van vier kleppen per cilinder en verstelbare inlaatnokkenassen. Aan de andere kant van het spectrum stond de 300 SD (150 pk). Mercedes-Benz lette bij de ontwikkeling van de W140 goed op hergebruik van materialen. Het was bovendien de eerste FCKW-vrije (Fluorchlorkohlenwasserstoff) auto wat in Amerika leidde tot het winnen van de Stratospheric Ozone Protection Award en de tiitel The World Car 1992. Een facelift na drie jaar bracht lichte stilistische veranderingen en een typeaanduiding met de letter S vóór de drie cijfers die de motorvariant aanduidde. Tot en met 1999 zijn er in het Duitse Sindelfingen 406.717 W140-limousines gebouwd, waarvan 28.101 diesels.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de Mercedes-Benz S-Klasse op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 23 februari 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn