BMW M5 E39 had bijna niet bestaan

BMW M5 E39 had bijna niet bestaan
Bijna had de volgens velen beste BMW M5 nooit bestaan. Het is alweer dertig jaar geleden dat de eerste M5 werd voorgesteld. De derde generatie van deze sportsedan, de E39, had echter bijna het levenslicht niet gezien.

BMW‘s Alexander Hildebrandt, tegenwoordig hoofd productmarketing, legt uit: “Het management had eigenlijk besloten de auto niet te gaan bouwen. Maar mijn toenmalige chef, Karlheinz Kalbfell, wilde per se dat de auto in productie ging.” Uiteindelijk hebben Hildebrandt en Kalbfell samen met Carl-Peter Forster en Dr. Wolfgang Reitzle de krachten gebundeld om de M5 E39 goedgekeurd te krijgen voor productie.

Toen het licht eenmaal op groen stond wachtte de volgende uitdaging. Welke motor moest de M5 aan gaan drijven? Een atmosferische zes-in-lijn werd al snel afgewezen, waarna de debatten over een supercharged zescilinder of een atmosferische V8 losbarstten. De V8 werd uiteindelijk tot de beste optie bevonden. De 4.9 liter leverde 400 pk en 500 Nm. Vanaf eind 1998 stond de M5 bij de dealer in de showroom, in september 2000 kreeg hij een lichte facelift. In juli 2003 werd de productie stopgezet. Momenteel is een geheel originele en frisse M5 E39 vrij zeldzaam en brengt bij verkoop hoge bedragen op. Lees voor een indruk van de M5 ook onze rijtest!

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de BMW M5 op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 24 februari 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn