Seat Ibiza Cupra blaast 20 kaarsjes uit

Seat Ibiza Cupra blaast 20 kaarsjes uit
Na het winnen van het WK Rally in 1996 met de Ibiza Kit Car in de 2-liter klasse, besloot Seat zich nog nadrukkelijker te focussen op een van zijn kernwaarden: de passie voor competitie. Die passie stond aan de basis van het Cupra-label, een initiatief om consumenten de mogelijkheid te bieden een straatauto te rijden met sportwagenprestaties. De naam van het label (een combinatie van Cup en Racing) vat die twee concepten passend samen. In 2016 bestaat het submerk Cupra precies twintig jaar.

De eerste generatie Cupra zag in 1996 het licht. Het jaar ervoor boekte de Ibiza 1.8 Groep A bemoedigende resultaten in het WK Rally, wat voor Seat aanleiding was om een nieuw model te ontwikkelen: de Ibiza Kit Car. Voorzien van een 250 pk sterke 2.0-liter motor verraste het model de andere teams in het kampioenschap met zijn hoge prestaties en betrouwbare motor, een combinatie waarmee de auto zowel op de gebaande als ongebaande paden uitstekend uit de voeten kwam. Het team van Seat Sport deed aan acht rally’s mee, en na eenn overwinning (Portugal) en zes podiumplekken werd het tot kampioen gekroond in de 2-liter klasse. Het was de eerste wereldtitel voor een Spaans merk, een mijlpaal in de historie van de internationale autosport.

Productieauto
Het belang van en de ambitie voor het project dat Seat had gelanceerd, bleven niet voorbehouden aan enkel het circuit. Tegelijk met de ontwikkeling van de Ibiza Kit Car werkte Seat Sport ook maandenlang aan een tweelingbroer voor op de openbare weg. Deze 150 pk sterke Ibiza 2.0 16V (model 6K, ontworpen door Giorgetto Giugiaro) was het eerste model dat het Cupra-embleem droeg. Het idee om raceprestaties en knowhow te combineren in een productieauto werd door het publiek toegejuicht. De Ibiza, die in 1984 werd geïntroduceerd, sprak met name jonge automobilisten aan en Seat besloot om dat potentieel te benutten. Op jonge mensen, of eenvoudigweg de liefhebbers van sportiviteit, oefenden de prestaties van de Ibiza 2.0 16V een grote aantrekkingskracht uit. Hij sprintte in 8,3 seconden van 0 naar 100 km/h en realiseerde een top van 216 km/h. De motor (code ABF) en -ophanging waren afkomstig uit de Volkswagen Golf GTI, net als de vooras.

Tot op de dag van vandaag staan de Cupra-modellen van Seat voor de meest sportieve uitvoeringen. De zojuist geïntroduceerde Leon Cupra 2.0 TSI met 290 pk is de sterkste Cupra ooit.

Tekst: Seat
Bewerking: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de Seat Ibiza Cupra op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 25 februari 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn