Kadett D was eerste Opel met voorwielaandrijving

Kadett D was eerste Opel met voorwielaandrijving
De Kadett D is gebouwd van augustus 1979 tot en met juli 1984 en was een grote verandering ten opzichte van zijn voorgangers. Als eerste Opel had de auto namelijk voorwielaandrijving. Het uiterlijk werd volledig opnieuw ontworpen, waarbij het hoekige karakter van de carrosserie opviel. Bij alle basisversies waren tot modeljaar 1983 de koplampen rond, alle overige uitvoeringen hadden rechthoekige lampen.

Het GM-T platform van de Kadett D werd wereldwijd voor verschillende auto’s van General Motors gebruikt. Als carroserievarianten konden klanten kiezen uit een hatchback en een stationcar (Caravan), beide waren er zowel als drie- en vijfdeurs. De hatchback was er ook met een kleine achterklep waarvan de scharnieren onder de achterruit waren gemonteerd.

Hydraulische klepstoters
Op het gebied van motoren was de keuze reuze. Het programma startte met de 1.0 N (40 pk) en 1.0 S (50 pk), gevolgd door de 1.2 N (53 pk) en 1.2 S (60 pk). Later kwamen de 1.3 N (60 pk) en 1.3 S (75 pk) het programma versterken. Voor sportief ingestelde bestuurders waren er de 90 pk sterke 1.6 S en de 1.8 E met 115 pk. De Kadett D 1.6D met 54 pk was de eerste Kadett met zelfontbrander en de eerste Europese dieselmotor met hydraulische klepstoters. De Kadett D SR en GT/E stonden aan de top van het leveringsprogramma. Sportieve bumpers, zwarte striping, lichtmetalen wielen en sportstoelen lieten de liefhebbers watertanden.

AutoVisie testte in 1983 de Kadett D 1.6D en schreef: “De motor valt op door zijn maximale trekkracht van 96 Nm over een breed toerengebied. Van z’n 1.500 tot 4.000 toeren per minuut verloopt het koppel bijna als een rechte lijn om hierna redelijk abrupt af te vallen.” Vandaag de dag lachen we om zulke waardes, net als om een acceleratie van 0 naar 100 kilometer per uur in 18 seconden en het dilemma om vanwege het brandstofverbruik te kiezen tussen een vier- of vijfbak. Ook over het weggedrag was AutoVisie te spreken: “De Kadett is een bijzonder lekker op de weg liggende en veilige auto.”

Krokant broodje
Tegenwoordig vind je de Kadett D bijna nergens meer. De meeste exemplaren zijn ten onder gegaan aan de roestduivel. Er is geen onderdeel van de Kadett D dat niet gevoelig is voor roest. Deuren, spatborden, wielophanging, raamstijlen, bodem, alles wordt op den duur zo krokant als een vers gebakken broodje.
In Duitsland staan nog een paar nette auto’s met zeer lage kilometerstanden te koop waar een prijskaartje van zo’n vier- à vijfduizend euro aan hangt. Een Kadett D waar nog wat aan te klussen valt kost bij onze oosterburen nog zo’n 1.000 tot 2.000 euro. Technisch is de Kadett D daarentegen erg betrouwbaar en eenvoudig te onderhouden.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de Opel Kadett D op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 6 maart 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn