Peugeot 309 was het stiefkindje van PSA

Peugeot 309 was het stiefkindje van PSA
De 309 was het buitenbeetje in het Peugeot-programma, al was het alleen maar vanwege de typeaanduiding die eindigde op 09, terwijl de andere modellen in die tijd op 05 eindigden.

In augustus 1979 bestond de PSA-groep uit de merken Peugeot, Citroën en Talbot. Medio 1984 werd besloten om te stoppen met Talbot, maar een opvolger van de Talbot Horizon was al zo goed als gereed. Deze hatchback met de codenaam C28 zou Talbot Arizona gedoopt worden. Bij Peugeot stond de 305 op de nominatie om afgelost te worden door de 405 die een klasse hoger gepositioneerd werd. In het compacte segment had inmiddels de 205 zijn plaats veroverd. Op deze manier kon de Arizona tot 309 worden doorontwikkeld om tussen de 205 en 405 in het leveringsprogramma te verschijnen.

Betrouwbare auto
De 309 werd van eind 1985 tot en met eind 1993 zowel in het Franse Poissy als in het Engelse Ryton-On-Dusmore, ten zuid-oosten van Coventry, gebouwd. In oktober 1985 werd de 4,05 meter lange 309 vijfdeurs (code 10A) voorgesteld, waarna in 1987 de driedeurs (code 10C) verscheen. Deze is er ook zonder achterbank als ‘commerciale’ geweest. Jarenlang was de 309 het stiefkindje van de Peugeot-familie, maar gelukkig raakten steeds meer mensen overtuigd van het feit dat het een fijne, betrouwbare auto was, met goede rijeigenschappen.

Vanaf de start in 1985 werden de motoren uit de Talbot Horizon gebruikt. Er was een 1.1 (55 pk), 1.3 (65 pk), 1.6 (80 pk) en een 1.9 (105 pk). Al snel volgde er een 1.9 diesel (65 pk). In 1987 verscheen de snelle 130 pk sterke 1.9 GTI en werden er nieuwe Peugeot–motoren ingezet. In dat zelfde jaar kreeg de 309 een wat kleine uiterlijke aanpassingen. De nieuwe motorenlijn bestond uit een 1.1 (60 pk), 1.4 (67 en 75 pk), 1.6 (92 pk), 1.9 (130 pk) en 1.9 16V met 160 pk. Voor de veelrijders was er keuze uit een 1.9 diesel met 64 pk en later een 1.8 turbodiesel met 78 pk.

De 309 ondergaat in 1989 een facelift waarbij hij een nieuwe grille, nieuwe achterlichten en een ander dashboard krijgt. Door de jaren heen zijn er in Europa talloze actiemodellen geweest, zoals de Allure, Best Line, Chorus, Cristal, Flair, Graffic, Green, Jubilee, Jump, Look, Océane, Plus, Profil, Score en Style. In 1993 werd de productie van de 309 na 1.638.623 exemplaren stopgezet en nam de 306 het stokje over.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de Peugeot 309 op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 6 maart 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn